Summer School van 22 t.e.m. 27 juli 2024

COACHING TARIEVEN

WAT KOST EEN GOEDE COACH?

Hoeveel kost coaching?

De tarieven voor coaching lopen erg uiteen, zoals ook de soorten coaching. Net zoals er allerlei soorten coaches zijn, circuleren er ook allerlei tarieven. Van de beginnende coach in bijberoep tot de ervaren ondernemer die ook executive coach is.

Hoe bepaalt een coach zijn prijs?

De formule voor coaching tarieven is:

Resultaten * Branding

Iedere coach heeft een bepaalde ratio van resultaten die hij boekt. Hoe ervarener een coach is, hoe beter hij weet hoe mensen in beweging te brengen. Hoe beter hij aanvoelt welke mensen hij kan helpen, op welke manier. En hoe zekerder hij wordt van zijn coachende vaardigheden.

Daarnaast heeft iedere coach ook een branding. De ene is daar al beter in dan de andere. Elke coach heeft een segment waarop hij zich richt, en daar horen andere prijzen bij. Dat staat vaak los van de resultaten die hij boekt – mogelijks doen coaches in verschillende prijssegmenten hetzelfde, maar voor andere mensen.

Het geheime ingrediënt voor de juiste coaching tarieven

Je voelt misschien al aan dat hier nog iets ontbreekt. Branding en resultaten, maar wat met hoe de coach zich over zichzelf voelt? Is hij vol van zichzelf, of net onzeker? De Secret Sauce is dus Zelfvertrouwen. Wie zichzelf veel waard vindt, durft meer vragen en komt ook waardevoller over. Het is een self-fulfilling prophecy.

Worstel jij als coach met je prijszetting (en je zelfvertrouwen)?

Volg dan de online cursus ‘De markt opgaan als coach’ en leer alles van het opmaken van een business plan tot de mindset waarmee je de juiste tarieven leert hanteren.

Naar de online opleiding

Hoe bepaal je de juiste prijs van coaching?

Een professionele coach vraagt evenveel als een vakman. Net zoals er allerlei soorten coaches zijn, circuleren er ook allerlei tarieven. Van de beginner in de living tot de internationale keynote speaker.

Een professional die zichzelf serieus neemt vraagt genoeg om comfortabel van de kunnen leven. Mensen die een hongerloon vragen voor een waardevolle dienst, blijven vaak niet lang op de markt en bieden ook zelden kwaliteit. Als je jezelf niet kan waarderen, hoe kan je dan een ander naar een hoger niveau brengen?

Anderen die exorbitante prijzen vragen, zijn vaak meer bezig met hun geld dan met wat ze voor anderen doen. Er is dan veel glitter, show en energie, maar vaak ook nogal oppervlakkige coaching met coaching tools die zelfs beginners al kennen en beheersen. Hier horen ook agressievere verkoopsmethodes bij.

De Artiest en de Zakenman

Algemeen kan je spreken van Artiest-Coaches, en Zakenman-Coaches. De Artiest-Coach is bezig met zijn vak, en volgt voortdurend opleiding en begeleiding om beter te worden. De methodiek is in evolutie, hier kan je diep en grondig werken. De Zakenman-Coach is vooral bezig met het uitbouwen van zijn praktijk of bedrijf. Hij slaagt erin deals en klanten binnen te halen, en een goede reputatie op te bouwen.

De meeste coaches leunen naar één van deze twee kanten. Dat wil zeggen dat één kant meer en een andere kant minder ontwikkeld is.

Een Artiest heeft het vaak moeilijk met marketing en verkoop. Hij wil bezig zijn met beter worden in zijn vak eerder dan zichzelf zitten verkopen, en rekent meer op doorverwijzingen en het organische groeiproces. De blinde vlek van een Artiest is dat hij zich soms wegsteekt achter techniek en vaardigheid, en dat hij zelf niet goed naar buiten durft komen en het materiële op orde zetten. Een bekende Artiest is bijvoorbeeld Bert Hellinger, de grondlegger van de familieopstellingen.

Een Zakenman heeft het druk met business creëren, en blijft daardoor gemakkelijker bij een aantal basistechnieken die goed klinken en (hopelijk) ook goed werken. Mogelijks is hij ook al bezig met het creëren van een concept, een formule, waarmee hij zelf minder uitvoerend kan werken en andere coaches en trainers aan het werk zetten. De blinde vlek van een Zakenman is dat hij vaak minder gepersonaliseerd en diepgaand zal werken. Hij inspireert eerder door zijn voorbeeld, dan door zijn ontwikkelde en flexibele vaardigheid als begeleider. Een bekende zakenman is bijvoorbeeld Tony Robbins, de Amerikaanse niet-goeroe.

Vaak zal de prijs navenant zijn: een Artiest vraagt vaak minder en diens trajecten zijn ook minder afgelijnd. Terwijl een Zakenman heel goed weet hoe hij zoveel mogelijk uit een traject kan halen.

Dat wil niet zeggen dat de Artiest daarom een betere coach is voor jou. Het gaat om wat jij nodig hebt. Wil je leren met meer zelfvertrouwen en durf in de wereld staan? Dan ga je misschien beter naar een Zakenman. Wil je diepe patronen aanpakken en een persoonlijke aanpak? Dan zit je beter bij een Artiest.

En natuurlijk is de realiteit genuanceerd. Veel coaches kunnen beide prima combineren. Toch zal één aspect altijd wel wat doorwegen ten koste van het andere.

Waarom is het belangrijk dat je als coachee genoeg betaalt voor coaching?

If they pay, they pay attention.

Het is nu eenmaal zo dat we enkel waarderen wat we voelen. In ons hart, en in onze portemonnee. Wat je voor niks krijgt, is moeilijk te appreciëren. Zelfs als weet je met je hoofd dat het waardevol is, het feit dat je het voor niks krijgt ondermijnt de waarde. Het helpt ook niet dat je het weet – je lichaam reageert onbewust en onvermijdelijk.

Omgekeerd blijkt dat wanneer mensen veel voor iets betalen, ze het ook meer koesteren. Bij coaching (en ook opleiding) is het zo dat wanneer mensen genoeg betalen voor de sessies, ze ook met meer motivatie en aandacht opdagen. Ze willen er elke cent uithalen! Dat is een uitstekende houding voor geslaagde coachingstrajecten.

Wanneer coachtrajecten goedkoop zijn, zoals met de loopbaancheques van de VDAB, merken wij dat er veel meer mensen ‘eens komen kijken’. Ze zijn niet echt geëngageerd om ervoor te gaan, en wanneer het moment komt om lastige beslissingen te nemen of zaken écht aan te pakken, haken ze vaak af. Wat als ze in plaats van €40, €600 voor diezelfde 4 uren zouden betaald hebben?! Het is leuk dat veel mensen laadrempelig kunnen kennismaken met de meerwaarde van coaching, maar tegelijk geeft het ook het gevoel dat het ‘slechts’ coaching is.

Wat zijn gangbare coachtarieven?

Het hangt af of voor een particulier of een bedrijf is.

Sommige coaches werken met een uurtarief. Daar kan je prijzen vinden van €25 tot wel €150 per uur.

Coachtarieven voor bedrijven liggen hoger. Bij bedrijfscoaching begint het eerder rond de €100 en gaat tot wel €500 per uur (ex BTW).

Veel coaches werken met coachingstrajecten, waarbij je op voorhand een vaste prijs afspreekt voor een aantal sessies of een periode waarin je samenwerkt. Vaak is dat rond een bepaald doel, of een aantal doelen. Je betaalt dan voor een aantal sessies, een periode of een resultaat.

Zijn er subsidies voor coaching?

Ja!

In Vlaanderen zijn er de loopbaancheques van de VDAB. Daarmee kunnen mensen met meer dan 7 jaar werkervaring voor maar €40 bij een erkende loopbaancoach 4 uren begeleiding krijgen.

In sommige gevallen kan een coachingstraject ook betaald worden met KMO-Portefeuille.

Wat kost coaching bij YourCoach?

Dat hangt ook bij ons af van het soort traject en de coach.
Weet dat wij genoeg vragen zodat het voor jou een investering is waar je elke cent uit zal willen halen. We weten ook dat wat wij leveren kwalitatieve, erkende coaching is die resultaten oplevert.
 

Coaching volgen bij YourCoach?

Ontmoet onze coaches, ontdek onze trajecten of vraag rechtstreeks een offerte aan.

Contacteeer ons