Hoe pak jij 2021 aan?

januari 13th, 2021

Ook dit jaar zal weer uitdagend en onvoorspelbaar zijn.

Onafhankelijk van hoe de omstandigheden zijn, hoe beslis jij op te dagen dit jaar?

Tom en Benjamin delen met jou hoe zij het zullen aanpakken. We zijn heel benieuwd om van jou te horen waar jij de nadruk op zal leggen!

YC Café met Johan De Keyser over ‘Bouw je Dreamteam’

december 23rd, 2020

Op donderdagavond 17 december ontving Johan De Keyser, auteur van ‘Bouw je dreamteam’ ons in zijn online studio voor het YourCoach Café van december 2020. Hij legde ons uit hoe je een team meet en optimaliseert.

Sfeerbeelden

Hier een korte clip:

Dus hoe bouw je een dreamteam?

Johans missie is mensen met veel plezier efficiënter laten samenwerken.

Er zijn 2 dingen die we niet geleerd hebben op school:

  • Hoe met elkaar samenwerken
  • Hoe leiding geven aan een groep

Wanneer we dan in een omgeving komen waarin die vaardigheden belangrijk zijn, is het wel even wennen.

Velen gaan ervan uit dat je een leider of goede teamplayer bent van nature. Maar niks is minder waar: je kan het leren.

Wat zijn de 4 kwaliteiten van een dream team?

Johan ging in de leer bij de bekende teamexpert Lencioni, en werkte diens model verder uit. De 4 elementen zitten vervat in het woord TEAM. Het is niet deze:

TEAM =
Together
Everyone
Achieves
More

Maar wel deze:

TEAM =
Trustworthiness
Expressie
Afspraken – Accountability
Monitoren

Trustworthiness

Ben je te vertrouwen? Ben je het waard om vertrouwd te worden. Vertrouwen is een kwetsbaar gegeven, logisch ook dat het vaak traag gegeven wordt en snel kan verdwijnen. Zoals Johan meegaf: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een klassieke verhouding is 1 op 8: 1 keer geschaad is 8 keer herstellen.

Vertrouwen ontstaat uit een aantal elementen.

  • Competent zijn in een bepaald iets. Hard en soft skills.
  • Consequent zijn. Beloven = doen. Bv. beloftes over contract. Walk the talk.
  • Je kwetsbaar opstellen. Maar dat heeft enkel waarde als je competent bent. Je moet niet prutsen of er je voeten aan vegen en dan sorry zeggen.

Hoe zit het met vertrouwen in jouw team?

Wat is er eventueel nodig om het te herstellen?

Welke rol kan jij daarin opnemen?

Expressie

In het model van Lencioni is dit het element ‘Conflict’. Durft iedereen zeggen wat hij denkt en voelt (en doet)? Zijn we ons aan het inhouden, of kunnen we vrij spreken? En komt iedereen aan bod, ook de stille?

Johan gaf ons een formule mee:

I – E = d

Impressie zonder Expressie leidt tot Depressie.

Impressie: elke indruk doet iets met je, maar je zegt er niet altijd iets van. Als er dus geen expressie komt bij wat je beleeft, daalt je welbevinden.

Daar tegenover staat:

I + E = D

Als je het wél kan zeggen in het moment, dan is de last ervanaf. Je bent niet meer alleen, en mensen kunnen meedragen.

Hoe zit het met de expressie in jouw team?

Hoe kan het eventueel (nog) beter?

Welke rol kan jij daarin opnemen?

Dit zorgt ervoor dat het volgende element kan ontstaan: heldere…

Afspraken (Agreements)

Een afspraak is een overeenkomst waarop iedereen ja zegt.

Wanneer niet iedereen instemt, spreken we eerder van een regel.

Zoals de Coronamaatregelen: die zijn opgelegd door de regering, we hebben er maar beperkt inspraak in.

Regels vertrekken regelmatig vanuit wantrouwen, en er komt controle bij. Niet echt lekker. Hoe zou het zijn om los te komen van regels en afspraken te maken? Om te vertrekken vanuit vertrouwen. Hoeveel gedragener zouden afspraken dan zijn? Of, om het met een quote te zeggen:

If they don’t weigh in, they’ll never buy in

Bij afspraken hoort ook Accountability. Dat kan je vertalen als een mix van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Kort gezegd, dat iemand zich aan de afspraken houdt.

Accountability is volgens Johan de moeilijkste om te ontwikkelen. Hoe spreek je een collega of teamlid aan op diens verantwoordelijkheid? In welke mate kan en zal die dat accepteren?

Regels zijn dan makkelijker, je legt ze op.

Goede teams durven elkaar aan te spreken op het plein. Daarvoor zijn dan ook weer afspraken nodig: hoe en wanneer geven we elkaar feedback? Bijvoorbeeld waar klanten en collega’s bij zijn, of achteraf, of…?

Monitoren

Hoe weet je dat je goed bezig bent? Welke parameters brengen in kaart hoe goed een team bezig is? Hoe gieten we dat in KPI’s?

Vaak wordt er slim gemeten, op wat makkelijk meetbaar is. Winst, verloop, ziekte… Maar hoe meet je welzijn? Johan vertelde ons: alleszins NIET door een anonieme tevredenheidsenquête. Onder andere omdat mensen niet geloven dat het anoniem is.

Wat dan wel? Tijd nemen om het persoonlijk te vragen. 3 vragen:

‘Hoe is het met u?’
‘Waarmee ben je bezig?’
‘Welke hulp heb je nodig?’

Marcus Buckingham spreekt in zijn book ‘9 lies of the workfloor’ over hoe groot je team mag zijn? En spreekt daarbij van 2 pizza’s. Anders gezegd: als je als leidinggevende niet met elk teamlid 1 keer per week 10’ kunt samenzitten, is je team te groot.

Welke metingen kan je doen?

Deze metingen doe je niet anoniem maar net open en bloot. De mensen zien het ook van elkaar. Dat zegt in eerste instantie iets over het vertrouwensniveau en de expressie in het team. En het moedigt meer expressie aan.

Je kan het meten aan het begin van je sessies, op het einde, telkens opnieuw bij elke volgende sessie, of zelfs vanop afstand. Over de tijd kan je deze in grafieken steken, zo volg je de evoluties op.

De test zelf is natuurlijk niet absoluut. Het is het gesprek dat erop volgt dat telt

Outcome Rating scale

In kaart brengen hoe mensen zich voelen op dit moment

Het bestaat uit 4 lijntjes, telkens een schaal van 0 tot 10:

Hoe voel je je nu

Individueel
Relationeel
Professioneel
Algemeen

Wanneer iemand minder dan 24 scoort (dit is de cutoff), mogen de alarmen afgaan. Hier is er risico op uitvallen, burnout en/of andere klachten.

Session Rating Scale

Een eenvoudige tool om jezelf te laten beoordelen. Ook weer 4 lijntjes met een schaal van 0 tot 10:

Relatie: Voelde je je begrepen, gehoord en gerespecteerd?
Doelen en onderwerpen bepaald: waren deze duidelijk en relevant?
Aanpak en/of werkwijze: past de aanpak van de trainer bij jou, was er een klik?
Algemeen 

Hier is de Cutoff-score 36. Als ze lager is: is het tijd om vragen te stellen.

Wat zou ik volgende keer beter/anders kunnen doen?

Als je er rekening houdt met de feedback, groeit het vertrouwen van de groep in jou.

Team Rating Scale

Johan heeft in zijn boek een lijst met 40 stellingen voor het in kaart brengen van de effectiviteit van het team.

Meeting Rating Scale

Kan je doen na elke meeting, 4 schalen tussen 0 en 10:

Betrokken
Efficiënt
Effectief
Goesting?

Procesremmers

Johan sprak ook nog van elementen die ervoor kunnen zorgen dat de 4 elementen van een DreamTeam niet gerealiseerd worden. Er zijn interne en externe procesremmers. De belangrijkste remmer is de geschiedenis van het individu. Wat heeft hij in zijn jeugd geleerd rond vertrouwen en expressie? Bijvoorbeeld dat je je baas niet tegenspreekt.

Andere remmers zijn het teamverleden, het verleden van de organisatie…

Ook de angst om mensen te kwetsen kan het proces remmen. Johan zegt: hoe durf je de pretentie te hebben te denken, dat jij mensen kan kwetsen? Je kan niet meer dan duwen op een plek, als daar al een kwetsuur zit zal dat pijn doen. Je kan enkel iemand raken als er al een gevoelige snaar was. Als je het daarover kan hebben, kan dat helend werken voor het vertrouwen in het team.

Marie-José Boon over Brainspotting

november 27th, 2020

‘Waar we naar kijken, beïnvloedt hoe we ons voelen’.

Had je ooit gedacht dat een 90 centimeter lange staaf wonderen met je brein kon verrichten? Dat je met deze techniek zelfs tot in de diepere lagen van het brein kan raken?

Grondlegger en ontdekker van Brainspotting – David Grand

De YourCoach Community zat tijdens de novembereditie van het YourCoach Café gekluisterd aan het scherm te luisteren naar Mental & Performance Coach Marie-José Boon. Deze internationaal actieve, in Nederland gevestigde Brainspotting (BSP) practitioner & trainer zet samen met haar Belgische collega Bénédicte Leys de Brainspottingmethodiek in de lage landen op de kaart.

60 enthousiaste YourCoach Café deelnemers werden ook weer digitaal geprikkeld

Brainspotting is wereldwijd bekend. Ondertussen zijn er al 17.000 Brainspotingtherapeuten en 86 -trainers die er hun missie van maken om de diepgewortelde klachten en problemen van mensen aan te pakken.

Brainspotting wordt ook effectief toegepast in landen waar bevolkingsgroepen met trauma’s te kampen krijgen en waar diepergelegen emotionele structuren in het brein vastgepind zijn.

De ontdekking van Brainspotting

Als psychotherapeut was David Grand een gevestigde waarde in traumaverwerking, EMDR-therapie, en sportpsychologie. Hij ontdekte Brainspotting tijdens het behandelen van een vrouwelijke wedstrijdschaatser die het maar niet onder de knie kreeg om een driedubbele loop te maken. Technisch was de athlete sterk genoeg om de loop uit te voeren, maar ze kreeg toch steeds een error tijdens het uitvoeren van haar prestatie. Op een dag behandelde hij haar met een horizontale oogbewegingstechniek. Terwijl ze zijn bewegende vinger met haar ogen volgde, veroorzaakte dit ‘wobbles’ waarbij haar blik bevroor. Er kwam vanalles vrij uit haar systeem. En achteraf bleek dat ze erin slaagde om driedubbele loop te maken, keer op keer. Brainspotting was geboren.

“Wanneer mensen op prestaties blokkeren, weten we ondertussen dat dat vaak traumagebonden is”.

Marie-José Boon

Hoe Brainspotting met zo weinig middelen zoveel kan bereiken

Met Brainspotting kan je gebieden bereiken in het onderbewuste. We misschien niet wat iets is en hoe het is ontstaan, maar ervaren wel een zekere last in ons dagelijks functioneren. Je kan er misschien zelfs niet eens over praten, maar je lichaam weet het wel en laat het ook zien. Want wat in het brein zit, zit in het lichaam en andersom.

Brainspotting gaat om het verwerken van hardnekkige blokkades en trauma’s die het dagelijks functioneren op negatieve wijze beïnvloeden. Collectieve trauma’s zoals: natuurrampen, burgeroorlogen, maar ook individuele trauma’s zoals: hechtingsproblemen, auto-ongelukken of andere posttraumatische stressstoornissen. Deze gebeurtenissen nestelen zich in de diepere lagen van het brein, het limbische systeem, waardoor het vaak moeilijk is om er met doorsnee psychotherapeutische technieken – lees: praten – te geraken.

Bij Brainspotting lijkt het nochtans alsof je weinig doet: de therapeut en cliënt praten niet veel, maar zijn vooral heel erg aanwezig. De aanwezigheid van een ander in combinatie met de bewerkingen op de neurobiologie van de cliënt via de oogbewegingen is heel effectief.

De BSP-techniek in het kort:

  1. Het zoeken naar een bijpassende oogpositie.
  2. Wanneer je de oogpositie hebt gevonden, zet je de pointer neer.
  3. De oogpositie wordt vastgehouden door de pointer.

“50% van de energie gaat naar de ogen en maakt daarom van Brainspotting een effectieve methode”.

Marie-José Boon

De setup van Brainspotting is eenvoudig en maakt het net zo effectief. Zo heb je in het proces de therapeut, de cliënt en de pointer. Er is geen ingewikkelde apparatuur nodig, het horizontaal bewegen van de pointer is de voornaamste activiteit.

“Brainspotting werkt ook op baby’s – net doordat het vooral gaat over de techniek en niet over het praten”.

Door Brainspotting krijg je toegang tot het regulerende vermogen en neem je de overprikkeling weg. Zodat de cliënt steeds langer en meer bij zich blijft en laag na laag kan verwerken. Hierbij laat je het systeem bepalen welke richting het neemt. Klanten voelen zich bevrijd van hun symptomen, zoveel zelfs dat ze zich niet meer kunnen inbeelden ooit een probleem gehad te hebben. Dat kan zich uiten in:  

– meer energie
– een doorbraak van creativiteit
– het meer en beter kunnen genieten van dingen
– niet meer bang zijn
– rust vinden
– blij zijn met andere dingen
– kunnen zich fysiek anders bewegen

Wat is het verschil tussen EMDR en Brainspotting?

EMDR en Brainspotting zijn beide traumabehandelingen waarbij de ogen het belangrijkste focuspunt zijn, en er verder weinig wordt gebruikgemaakt van taal en spraak. Waar EMDR een strak kader kent, volgt Brainspotting vooral het proces van de cliënt. Daarnaast zorgt de techniek voor langere effecten omdat het minder cognitief gestuurd is en dus meer uit het onderbewustzijn komt. 

Hoe gebruik je Brainspotting in coachgesprekken?

Brainspotting in coachingsessies kan versterkend werken. Ook in de Integrale Coaching weten we dat non-verbale technieken verder werken waar het praten stopt. Brainspotting is nog een manier om met het onbewuste, lijfelijke te werken en kan daarom goed gecombineerd worden met andere coachtechnieken.

We bedanken nogmaals onze sprekers en alle aanwezigen! Het boek van David Grand is verkrijgbaar in het Nederlands en in het Engels: The Revolutionary New Therapy for Rapid and Effective Change

We kijken alvast uit naar een nieuwe YourCoach café! Wil jij nog inspiratie opdoen rond coaching, persoonlijke ontwikkeling…? Bekijk dan de agenda van onze volgende Yourcoach Cafés.

Erwin Tielemans 22 oktober: verbindende besluitvorming

oktober 23rd, 2020

Frustratie is de motor voor verandering.’

‘Angst zorgt voor geen fouten in de toekomst.’

Twee sterke statements die nog even blijven nazinderen. Op donderdagavond 22 oktober 2020 mochten we Human Matters-bezieler en pionier in verbindend communiceren Erwin Tielemans verwelkomen in ons online CoachCafé. De online belevenisavond bracht verhelderende inzichten rond verbindende besluitvorming en een werkvorm die de deelnemers konden meenemen naar hun vergaderingen en meetings.  

Een videofragment

Over verbindende besluitvorming

Waarom zoveel meetings niet effectief zijn

We trappen een open deur in wanneer we zeggen dat teveel meetings langdradig zijn en dat er vaak niet veel uit voortkomt. Er wordt teveel gepraat, met te weinig resultaat. Teamleden raken gefrustreerd en komen als een uitwrongen vod de meeting uit.

6 redenen waarom ‘klassieke’ besluitvorming mislukt:

  1. Twijfelen en uitstellen, niet to-the-point komen: het effectieve onderwerp wordt vermeden of niet concreet aangekaart.
  2. Angst: de stappen zijn te groot, dus mensen durven de verandering niet aangaan.
  3. Water bij de wijn doen: niemand wil toegevingen doen, iedereen blijft bij zijn eigen standpunt. Zoals Erwin het zo mooi formuleerde:

Iemand die wijn drinkt wil daar geen water bij en iemand die water drinkt, wil daar geen alcohol bij.’

4. Beslissingen nemen buiten je macht: er worden dingen beslist die niet in je mandaat liggen, waar de echte decision maker niet van weet. Daardoor gebeurt er niks.

5. Oplossingen doordrukken: wordt dan uiteindelijk maar gedaan, maar zorgt voor veel weerstand in de groep. De goesting om ideeën te geven en te investeren in een conversatie daalt.

6. Ondemocratisch gewicht: de één drukt zijn stem verder door dan de ander. Vaak is dat onafhankelijk van de kwaliteit van die stem, en het aantal mensen dat hij vertegenwoordigt. Het ego wint, en mensen met goede voorstellen die geen zin hebben om op tafel te springen haken af.

Efficiënt vergaderen waar kwaliteitsbeslissingen worden genomen: kan dat?

Volgens Erwin wel. Bij Verbindende Besluitvorming wordt volgens hem veel beter gebruik gemaakt van de kennis en inzichten van collega’s. De collectieve intelligentie wordt op snelle en eenvoudige manieren ingezet om tot creatieve oplossingen te komen. Oplossingen die voor iedereen verbindend werken en waar iedereen effectief achterstaat.

Om dit te kunnen bekomen, moet je onder andere ook de bezwaren bespreekbaar maken. Daarom draait het bij verbindende besluitvorming niet om water bij de wijn doen, maar net de mensen die kiezen voor water of voor wijn, met elkaar te laten praten zodat ze elkaars behoeftes leren kennen. Bezwaren worden omgezet in een consensus (niet een compromis) waar iedereen zich in kan vinden.

Bij verbindende besluitvorming draait het dus om oplossingen waarbij de belangen van alle teamleden worden behartigd. Bij belangen horen ook bezwaren – en VB heeft tools om die bezwaren bespreekbaar te maken.

Verbindende besluitvorming werkt omdat:  

– het ervoor zorgt dat een groep deskundigen belissingen nemen;

– die bepaalde deskundigen kwaliteitsbeslissingen nemen door hun collectieve intelligentie te gebruiken;

– mensen die beslissingen nemen die een mandaat hebben om een beslissing te nemen;

– dit op een snelle en eenvoudige manier.

Principes van Verbindende Besluitvorming

Verbindende Besluitvorming bestaat uit 4 elementen:

– E van effect

– K van hoge kwaliteit

– W van weinig weerstand

– T van tijd

Werkvorm van Verbindende Besluitvorming: De besluitvormingscirkel

In dit format overloop je met het team alle stappen om tot een uiteindelijke consensus te komen. Hierbij komen voorstellen, behoeftes en bezwaren aan bod. Om nadien een resultaat te bekomen waar ieder teamlid zich in kan vinden en waar er rekening is gehouden met iedereens behoeftes en wensen.

Deze oefening werkt omdat ze dialoog stimuleert, je in de richting van een oplossing stuwt en een uitweg biedt.

Stap 1 – Hoe voelt het?

Iedereen bespreekt de gevoelens die ze hebben over het thema dat wordt aangekaart. Ieders gevoelens worden erkend, vooral wanneer ze niet stroken met die van andere teamleden.

Stap 2 – Wat is er nodig?

Welke behoeftes zijn er?

De moderator herformuleert de behoeftes om te checken of hij alles goed heeft begrepen.

Welke behoeftes ontbreken nog?

De focus gaat naar collectieve behoeftes – missie, visie, waarden – eerder dan individuele behoeftes, waar je snel in kan vastlopen.

– Wat is onze bestaansreden en vanuit welke waarden?

– Waarom zijn we hier?

– Wat bindt ons?

– Wat heet de organisatie nodig?

Stap 3 – Wat kunnen we doen?

Er worden vragen geformuleerd om oplossingen te bedenken voor de benoemde behoeften. Hierbij zit de creativiteit niet zozeer in het bedenken van goede oplossingen, maar wel in het stellen van goede vragen.

Stap 4 – Hoe kunnen we het doen?

Het helpt om te investeren in het verzamelen van ideeën, voor je een voorstel doet. Als je te snel naar ‘Hoe kunnen we het doen’ dan misloop je het creatieve, divergerende effect. Dat er ideeën gegeven worden die afwijken van wat er al is en gedaan wordt.

Uit alle vragen wordt één ‘Hoe-kunnen-we’-vraag gekozen om naar de volgende ronde te gaan.

Stap 5 – Doe een concreet voorstel

Er worden voorstellen gegeven op de vraag. Voorstellen die de behoeften van alle betrokkenen behartigen waarbij het concreet, realistisch, actiegericht en in plustaal geformuleerd is.

Zo ziet een verbindend voorstel eruit:

Teamleden hebben oren naar een voorstel wanneer het tegemoet komt aan hun behoeften en belangen. Een goed voorstel is:

  1. Concreet: afgebakend en duidelijk.
  2. Realistisch: haalbaar voor alle teamleden.
  3. Actiegericht: zo geformuleerd dat een groep kan overgaan tot actie waarbij effectief doelen worden gesteld.
  4. Plustaal: je beschrijft wat je wil dat er gebeurt, en niet zozeer wat je niet wil.

Stap 6 – Bezwaren in kaart brengen

Als de voorstellen geformuleerd zijn, kan je overgaan tot het in kaart brengen van de bezwaren en mensen de kans geven om te reageren.

Nu start de dialoog waarbij de facilitator van het gesprek nagaat wie er bezwaren heeft en luistert welke behoeften er met het voorstel niet worden ingevuld.

Eén tool die hierbij gebruikt wordt is contra-voting. Elke contra-vote impliceert immers een niet vervulde behoefte. Deze wordt telkens in een aangepast voorstel geïntegreerd totdat er geen fundamenteel bezwaar meer is. Dit vergt creativiteit en de vaardigheid om te dialogeren.

Stap 7 – Concrete afspraken maken

Zijn er geen bezwaren meer? Dan wordt het voorstel uitgevoerd en ingepland wie, wat en wanneer doet.

Deze quotes bleven ons ook nog bij

‘Diegene die je frustreert, is je medestander.’

‘Deel een groot probleem in deelproblemen op.’

‘Tussenoplossingen zijn OK.’

‘Eerst behoeftes, dan pas oplossingen.’

‘Bezwaar verwijst naar een behoefte.’

‘Je kan een discussie stoppen door zelf te luisteren.’

‘Spreek kort en duidelijk: probeer je gedachten helder voor te stellen.’

Dank aan Erwin voor deze verhelderende workshop.

We kijken alvast uit naar een nieuwe YourCoach café! Wil jij nog inspiratie opdoen rond coaching, persoonlijke ontwikkeling…? Bekijk dan de agenda van onze volgende Yourcoach Cafés.

Coachen zonder blabla – Benjamin Ball

september 25th, 2020

Wees creatief in je coachgesprekken, introduceer metaforen, focus op werkvormen en maak vooral van elk gesprek een krachtige ervaring om diep ingesleten patronen naar boven te halen en in beweging te zetten‘, klonk het vanuit Loft 26 tijdens de september editie van ons Coachcafé. Die ging door op donderdagavond 24 september 2020.

We ontvingen trainer, coach en auteur Benjamin Ball tijdens ons coachcafé. Een 20-tal mensen was er in den lijve bij, en nog eens zoveel volgden online mee.

Benjamin bracht een interactieve workshop rond zijn boek ‘Coachen zonder blabla’. Trouw aan de titel was het geen eenrichtingsverkeer, en gingen de deelnemers na een bondige uitleg en wat demonstraties zelf aan de slag met creatieve werkvormen.

Sfeerbeelden

Je vindt het album op Facebook.

Hier zie je Benjamin aan het werk:

Over Coachen zonder blabla

Lees de rest van dit artikel »

Voice Dialogue – Marijke Leys

juni 30th, 2020

Op donderdagavond 25 juli 2020 ontvingen we Marijke Leys van het Voice Dialogue Instituut in ons online coachcafé. Ze sprak over hoe we via het leren kennen van onze ‘ikken’ makkelijker kwetsbaar én krachtig kunnen worden.

Hier een aantal interessante stukken uit haar workshop:

Wat is Voice Dialogue?

You are not one, but many.
Hal en Sidra Stone

In de jaren ‘70 ontwikkelden 2 Amerikaanse psychologen, Hal en Sidra Stone, de Voice Dialogue methode. De methode heeft haar wortels in het Jungiaanse gedachtengoed, maar je vindt ook aspecten terug van Psychodrama, Transactionele Analyse, Gestalt , Psychosynthese, Client Centered Therapie en Mindfulness. Ook het delenwerk van NLP en opstellingen werken op gelijkaardige manieren.

De Voice Dialogue-methode gaat er van uit dat elke persoonlijkheid bestaat meerdere ikken, of subpersonen. Zo zijn er de plichtsbewuste werker, de innerlijke criticus, de pleaser, de avonturier, de bon vivant, de rebel, de angstige conformist…

Onze ikken tonen zich overal. In dagdagelijkse zinnen als: ‘Ik twijfel’ bijvoorbeeld. Eén ik wil 1, een andere ik wil B. Of: ‘Ik was mezelf niet’ – welke ik is dan ‘jezelf’ en welke zat even aan het stuur? Of: ‘Ik ben zo labiel’ – misschien wisselen bepaalde stukken constant af aan het stuur die elk een andere richting uitwillen

> Welke zijn jouw voornaamste delen?

De opbouw van je verzameling ikken komt voor een stuk via genetisch materiaal en wat je hebt meegekregen en ontwikkeld. Als kind ontwikkelt iedereen subpersonen om geaccepteerd te worden, gezien te voelen… Daardoor ontwikkel je ook het ene meer dan het andere. Dat is niet te vermijden, en het is ook OK. Zo leer je jezelf beschermen en neerzetten. Het maakt ook wie we later zijn, met alles erop en eraan.

Al die subpersonen zitten allemaal samen op de bus, en bepaalde ikken zit daar vaker aan het stuur dan andere. Anders gezegd: sommige ikken komen op een manifeste manier in ons leven aan bod, andere ikken maken ook deel uit van onze persoonlijkheid maar spelen nauwelijks of geen rol.

> Welke delen van jezelf wil je voornamer maken – dus welke ikken wil je graag meer aan het stuur van je bus?

Een van de zwaargewichten op menig bus is de Innerlijke Criticus. Deze ontstaat op jonge leeftijd. Iemand die impliciet/expliciet commentaar had op jou wordt verinnerlijkt tot een stem die je met allerlei lastige boodschappen bombardeert en die tot veel psychisch lijden leidt. De favoriete bezigheid van een Innerlijke Criticus is vergelijken, en dan liefst met de top. Zij die schitteren, het goed doen, juist eten en leven…. Hij of zij praat met een zeer grote authoriteit. Een klant die spreekt vanuit zijn Innerlijke Criticus zegt: ‘Ik kan dat niet. Ik ben dom. Die ander is beter.’

Hier nog wat achtergrondinformatie:

Wat gebeurt er in een Voice Dialogue sessie?

Voice Dialogue betekent letterlijk ‘dialogeren met stemmen’. In zo’n sessie geef je stem aan die verschillende ikken. Je kan dan de positieve intentie ervan onderzoeken, een onderhandeling starten, onderzoeken hoe en waar de subpersoon ontstaan is, op zoek gaan naar een ik die beter past bij de uitdaging die je klant heeft…

Vaak werk je met verschillende stoelen: per ik een andere stoel, zodat je helder het onderscheid kan blijven maken. Je merkt dat ook de lichaamstaal en stem verandert, alsof het deel een geheel wordt en je enkel nog als die subpersoon spreekt.

Hoe beter we al onze ikken leren kennen, hoe meer zicht we krijgen op ons functioneren en hoe meer mogelijkheid om op andere manieren om te gaan met het leven en de situaties waar we mee te maken krijgen.

Bij Voice Dialogue leer je om vanuit het “midden” verschillende stukken in te zetten. Door dit dynamische proces kunnen we afstappen van automatismen en wordt ons leven niet langer geleid door de ikken. We komen tot bewuste keuzes.

Meer weten over Voice Dialogue?

Je leest meer op de website van het Vlaamse Voice Dialogue Instituut, en op de site van Voice Dialogue International.

Boeken

Handboek coachen met Voice Dialogue – Budde en Brugman
Ik en mijn Ikken – Budde, Collewijn en Brugman
Oog in oog met kwetsbaarheid – Marijke Leys
De innerlijke criticus ontmaskers – Hal en Sidra Stone

Levenslessen uit Poker

mei 29th, 2020

De laatste tijd ben ik gebeten door Poker (de No Limit Texas Holdem’ versie natuurlijk). Zoals gewoonlijk als ik me ergens in verdiep, moet het niet enkel entertainend maar ook NUTTIG zijn. Rijk zal ik er niet van worden, zoveel is zeker 🙂

Maar het is wel verrijkend, als je op de processen let die naar boven komen. Wat me vooral boeit aan het spel is dat het, net zoals in het échte leven, onvoorspelbaarheid combineert met techniek en persoonlijkheid. Er zijn bijzonder veel parallellen te trekken met hoe we ons leven aanpakken: hoe we omgaan met onzekerheid, groot of klein spelen, hoe je geluk afdwingt, meespelen of aan de zijlijn blijven staan…

Zoveel zelfs, dat ik mijn pokerspelletjes ondertussen beschouw als een training in het leven (handig he). Ik observeer mijzelf tijdens het spelen, en werk bewust aan mijn instinctieve reacties.

Waarom Poker? Het is uitdagend, emotioneel en vol adrenaline. Het brengt mij naar de grens van mijn durf en confronteert me hardhandig en meetbaar (=blut) met mijn beperkingen.

Ik merkte dat bepaalde spelers altijd wonnen, en ik niet. Hoe deden ze dat, wat was er anders? Bleek dat het niet aan de kaarten of aan geluk ligt – integendeel.

Aan wat dan wel?

Lees de rest van dit artikel »

Verhoog je Mannenkracht

mei 15th, 2020

Op donderdag 14 mei kregen we 2 illustere Nederlanders bij ons op bezoek op het Online CoachCafé William Wilson en Pieter Ruigewaard. Ze zijn verbonden aan de School voor Relaties en kwamen spreken over Mannenkracht. Een 20-tal mannen (en 3 vrouwen) woonden het bij.

WW en PR

Over mannenkracht

Waarom zou je hier als man in geïnteresseerd zijn?

Veel mannen hebben een moelijke relatie met andere mannen.

Zo is er de moederszoon, een jongen die meer contact had met vrouwen in zijn jeugd (en een fysiek of emotioneel afwezige vader.) en die daardoor mannen onbewust een beetje op een afstand houdt. Of die in competitie gaat met andere mannen, waardoor hij niet openstaat voor steun en broederschap.

Daarom startten William en Pieter 16 jaar geleden een mannengroep, waar ze nu nog steeds inzitten. Die groep zat trouwens binnen de 2 maanden vol – er is dus nood bij mannen om uit te wisselen met andere mannen over wat hen bezighoudt.

De waarde van een mannengroep, een ‘brotherhood’ ligt niet in het stoere praatje, maar in de zaken die je niet zo gemakkelijk laat zien. Daarvoor is veiligheid nodig: het eerste dat een man zich in een groep afvraagt is: ‘Is het hier veilig?’ Pas dan kan er kwetsbaarheid en diepgang ontstaan.

Het resultaat? Je voelt je als man gesteund in alles dat in je leven speelt. Je krijgt meer inzicht in vragen als: ‘Wat gebeurt hier nu? Wat zie ik niet van mezelf?’ Als je Bullshit verkoopt zullen ze zich ook niet inhouden. Je krijgt vanuit pure liefde een onverbiddelijke spiegel voorgehouden. Dat vraagt wel wat tijd om op te bouwen in een groep, dat gebeurt niet vanaf de eerste sessie.

Op belangrijke momenten in het leven (geboorte, dood, faillissement, ziekte…) hebben mannen mannen nodig. En vrouwen vrouwen. De steun van een broeder is anders dan die van een zuster – hoe begripvol ze ook is.

Het valt op dat het toch anders is wanneer er wel of niet een vrouw bij is. Vaak hangt dat samen met wat schrik voor de kritische ogen, het oordeel van de ‘Moeder’ die vrouwen dan voorstellen. Onder mannen kan er gelijkheid, rust en acceptatie komen.

Over relaties

Een stuk over man zijn in relaties:

Wat is mannenkracht?

Een man die staat voor zijn waarde en die tegelijk receptief kan zijn. Sensitief om te voelen wat er in de interactie met anderen gebeurt. Vermogen tot zelfreflectie over gevolgen en wat hij anders kan doen. Het gaat dus niet enkel over power en kracht, maar ook over de moed om kwetsbaar te durven zijn.

Samengevat: stevigheid in het bekken en tegelijk de kwaliteit van het hart voelen.

De typische mannelijke of yang-energie komt uit het bekken. Naar buiten gaan, competitie, boosheid, seksuele opwinding. De vrouwelijke energie, of yin, zit in het hart. Rekening houden, compassie, zorgen voor, zachtheid.

Vrouwen vallen trouwens harder op mannen die rijp zijn in bekken én in het hart.

Als man (en als vrouw) ga je op zoek naar een balans tussen die twee energieën. Veel mannen zijn ofwel teveel uit het bekken (Macho) of teveel uit het hart (Wacho, een watje). Dat heeft allerlei effecten op je relaties, met andere mannen en met partners (vrouwelijk of niet).

Hoe werk je aan je mannenkracht?

Het hangt samen met de relaties die je had met je vader en je moeder.

Aan moederskant hebben we vaak waardering gemist, gezien worden in plaats van te zorgen voor. En bij de vader hebben we steun gemist, en een voorbeeld van hoe het nu is om man te zijn. Iemand die staat en zegt: ‘Zo doe ik het.’

Je boosheid leren uiten

Vaak hebben we als man opgekropte boosheid. Dingen die we niet durven zeggen. Dat is bekkenenergie die niet kan stromen. Boosheid is een contactemotie, het kan iets helder maken. Daarom kan functionele boosheid zaken uitklaren en in beweging zetten die stagneren. En het lucht op het te mogen uiten.

Zelfreflectie-Oefening

Schrijf op een blad

Welke mannen zijn voor jou belangrijk geweest?
Door wie heb je je laten voeden?

En wat heb jij gedaan om van hem te leren/aan te nemen
Bv. Eerst vertrouwen geven.

Lees ook eens het verslag van het coachcafé met Bart De Koninck over mannen én vrouwen, die vanuit een andere invalshoek heel gelijkaardige conclusies trok.

Boekentips over mannen en relaties

David Deida – De kracht van echte mannen
Esther Perel – Erotische Intelligentie
Willem Poppeliers – Sexual grounding
Patricia Van Lingen – Relateren kan je leren

‘Supervisie voor Coaches’ – met Leen Lambrechts

april 28th, 2020

Op donderdagavond 23 april 2020 mochten we coachcoryfee Leen Lambrechts, een van de meest ervaren coaches in Vlaanderen en omstreken, ontvangen in ons online coachcafé. Dat deden we online, in ZOOM. En het ging best vlot!

Dat zag er dan zo uit:

Over supervisie voor coaches

Niet alle coachgesprekken gaan even goed – dat is bij alle coaches zo. Maar we hebben – als helpers – de neiging om dat voor ons te houden. Vaak hangt er ook wat schaamte aan vast. Je wil toch niet de indruk geven dat je je werk niet goed doet! Je beschermt jezelf tegen gezichtsverlies, het gevoel van falen… Daardoor verandert er ook niks, blijven je blinde vlekken blind, en blijft ook je impact op je klanten op hetzelfde niveau.

Leen vertelde ons over wat supervisie inhoudt, en wat de grote meerwaarde – noodzaak zelfs – ervan is voor coaches. Aan de hand van korte theorie en een demonstratievideo konden we zelf aan de slag met onze superviserende reflectievermogens.

Wat is supervisie?

POLL – Wat is voor jou supervisie?

Duid voor jezelf aan wat voor jou supervisie inhoudt.

 Feedback krijgen over een gevoerd gesprek (na een observatie)
 Een casus bespreken met een expert coach en hiervan leren
 Een evenwaardige dialoog over mijn professionele coach praktijk
 Reflecteren over ethische vraagstukken
 Twijfels omtrent de eigen aanpak kunnen doorspreken
 Advies krijgen over hoe het nog anders kan

Het belangrijkste dat Reflectieve Supervisie NIET is, is feedback op competentie op een gesprek. Het is eerder een casus bespreken en hiervan leren.

Drivers

Leen besprak de invloed van de Drivers op onze coachgesprekken. Dit zijn oude patronen die ons gedrag aan sturen en impact hebben op ons tijdens coachgesprekken.

Lees eens de verschillende Drivers en beslis dan welke jij het meeste herkent in jouw coachpraktijk:

Wees Lief

Willen geliefd zijn, streven naar harmonie, zijn goede team players, betrekken anderen, nemen snel spanningen waar, zien snel problemen, praten soms naar de mond, hebben moeite met geven van feedback of uitdagen van anderen.

Doe je best

Enthousiast, zeer betrokken in vele activiteiten, starten graag dingen op, afwerken en volhouden is lastiger, snel verleid door nieuwe uitdagingen.

Wees sterk

Blijven kalm in moeilijke situaties, houden van uitdagingen, crisissen, hoge werkdruk, willen controle houden en kunnen doorwerken, moeilijk om hulp te vragen, staan niet (lang) stil bij gevoelens, geven liever geen fouten toe.

Haast je

Wil veel gedaan krijgen en dit lukt ook, houden van deadlines, vinden snelle oplossingen, willen instant antwoorden.

Wees perfect

Je wil dingen ‘goed’ doen, accuraat zijn, zet hoge standaarden, mist soms deadlines omdat je het goed wil doen, deadlines zijn lastig, zeer kritisch, wil niet falen, verliezen vertrouwen in anderen als deze steeds opnieuw fouten maken.

OPDRACHT – Welke zijn jouw 2 sterkste?
Hoe toont zich dat in jouw coachings?

Ik heb van nature een stevige Wees Perfect en Haast je. Dat uit zich in het feit dat ik al van de eerste sessie resultaat wil. Bij mensen met veel twijfel of lage energie voel ik soms dat ik wat ongedurig word en te weinig ruimte laat om de mensen te laten zijn en voelen. Ik merk dat ik na sessies kwaad ben op mezelf wanneer ik besef dat ik dingen laten liggen heb. Want ik moet er alles uithalen, ik mag geen kans missen!

Benjamin

Hoe zit dat bij jou?

TIP – Als je zegt: ‘Ik heb daar allemaal geen last van’ – dan heb je waarschijnlijk een overontwikkelde ‘Wees Sterk’ 😉

Lenzen voor Supervisie

We leerden ook over verschillende lenzen waarlangs je naar een coachgesprek kan kijken.

Lens 1 – De coachee en zijn context
Lens 2 – Interventies van de coach
Lens 3 – De relatie tussen coach en coachee
Lens 4 – De coach als mens

Bekijk hier de korte uitleg van Leen over de lenzen.

OPDRACHT. Neem er eens een gesprek bij dat jij onlangs voerde. Beschrijf wat je bijblijft van dat gesprek, langs deze 4 Lenzen.

Aan de slag met Supervisie?

Bedankt Leen voor je ervaring en wijze rust! Wij staan helemaal achter je initiatief om coaches op een georganiseerde basis de mogelijkheid tot individuele en groepssupervisie te bieden.

Zo kunnen we als coach steeds beter onze klanten van dienst zijn, en het coachberoep algemeen naar een hoger niveau tillen.

Je kan individueel aan de slag met Leen door hier een Intakegesprek in te boeken. Vermeld gerust dat je via yourcoach komt, dan weet Leen dat ook weer.

Doe je het liever in groep? We hebben samen met Leen een speciale groepssupervisie gemaakt, enkel voor yourcoach. Je komt 6 keer samen (online, 2,5u en 2 cases per sessie). Maximaal 6 mensen kunnen instappen. Wil je meer weten? Mail ons op info@yourcoach.be en dan bespreken we met jou de mogelijkheden.

Bouw je eigen Ochtendritueel

maart 27th, 2020

Op donderdagavond 26 maart 2020 gaf ik (Benjamin) de eerste online editie van Yourcoach Café. Door de Corona Lockdown besliste Nathalie Janssens de Bisthoven, auteur van Miracle Mornings, die normaal zou komen spreken, om uit te stellen naar een latere datum waarop ze wel in den lijve en interactief kan werken. En natuurlijk konden we het wegens social distancing niet zoals gewoonlijk laten doorgaan in Loft 26. Dan maar via Webinar.

Meer dan 100 mensen woonden de online lezing bij over het bouwen van je eigen ochtendritueel. Misschien helpt het dat we ons niet moeten verplaatsen…?

Sfeerbeelden zijn er niet, omdat het online was. Hier wel een deel van het webinar, waarin ik een aantal voorbeelden geef van de ochtendrituelen van bekende mensen.

Lees de rest van dit artikel »