15 jaar YourCoach - 15 gratis workshops

ZO VERLOOPT EEN CONSTRUCTIEF COACHGESPREK

DE 7 FASEN VAN ELKE PROFESSIONELE COACHING

Elke coach hanteert zijn eigen stijl, methodiek en technieken. Maar toch typeren 7 terugkerende fasen een klassiek coachingsgesprek. Dit overzicht biedt beginnende coaches een handige houvast, en nieuwe coachees grip op wat ze kunnen verwachten.

1. Landen: coach en coachee verbinden met elkaar

Eerst stemmen coach en klant zich op elkaar af. Dit is de fase van de verbindende small talk. Hoe gaat het ermee, hoe zit de klant erbij? Met de nodige ‘koetjes en kalfjes’ nemen beide gesprekspartners de tijd om te landen en zich voor te bereiden op het werkelijke coachingsgesprek. De ene coach maakt dit moment langer dan de andere. Soms hoort hier ook een oefening bij, zoals een korte meditatie.

2. Scherpstellen: wat verwacht je van dit coachingsgesprek?

De coach stelt scherp wat de coachee met dit gesprek wil bereiken. Hij vraagt bijvoorbeeld: ‘Wat zou een goed resultaat zijn van ons gesprek?’ De klant bepaalt de agenda, ook als die tijdens het gesprek zou veranderen. De coach is er om het doel van de klant te finetunen en te verhelderen.

3. Exploreren: op wandel door de lagen

Zodra de vraag en het doel scherpgesteld zijn, bepalen klant en coach samen hoe ze dit kunnen bereiken. De coach exploreert de vraag: hij gaat in op de verschillende onderdelen en graaft dieper door waar hij interessante aanknopingspunten ziet. Hij geeft de coachee opdrachten en pikt in op wat die zegt en doet. Hij observeert welk effect zijn vragen en feedback hebben en zoekt naar manieren om iets in beweging te zetten.
 

De juiste vragen stellen

Om resultaat te bereiken moet de coach de juiste vragen weten te stellen.
Laat je inspireren door ons overzicht van goede coachingsvragen.

Overzicht goede coachingsvragen

4. Het ‘Aha!’-moment

Zo evolueert het coachingsgesprek geleidelijk aan in de richting van een ‘Aha!’-moment. De klant ziet iets in of krijgt een nieuw perspectief. De coachee maakt een innerlijke shift – er verandert iets in de manier waarop hij zijn situatie en zichzelf erin ervaart – en/of neemt de heldere beslissing een bepaalde actie te ondernemen.

5. Conclusie: samenvatten en afspraken maken

Klant en coach vatten samen wat ze met het coachingsgesprek bereikt hebben. Samen formuleren ze een krachtige en bondige conclusie. Ook maken ze heldere en concrete afspraken over de volgende stappen. Ze spreken af welke opdrachten de klant tegen de volgende sessie zal doen. Sommige coaches verankeren ook lijfelijk het gevoel dat de klant meeneemt uit de sessie – want wat zo helder lijkt tijdens het gesprek, ebt snel weg. Het verankeren zorgt ervoor dat je intuïtief en lijfelijk makkelijker je weg terugvindt naar wat je leerde tijdens het coachgesprek.
 

Coaching tools

Hoe een coach de 7 fasen van een coachingsgesprek precies invult, kan sterk verschillen.
Ontdek onze lijst met uiteenlopende coachingstechnieken.

Coachingstechnieken

6. Afronden & evalueren

Daarna breekt het moment aan om de sessie af te ronden. De spanningsboog mag nu wat zakken, misschien is er wat small talk zodat de klant kan ‘landen’ – de prikkels die hoger stonden kunnen weer zakken. Coach en klant gaan elk hun eigen weg, tot de volgende keer. Als er een volgend coachingsgesprek komt, is dit het moment om hiervoor een datum vast te leggen. Eventueel vraagt de coach ook feedback aan zijn coachee: ‘Hoe was het voor jou?’ Dit helpt de coach om in zijn volgende gesprek nog meer impact te hebben.

7. Reflecteren om te leren

Na de sessie zal een goede coach vaak even reflecteren over het gesprek. Hij stelt zichzelf de vraag hoe hij het in dit specifieke geval deed als coach. Wat ging er goed, wat kon er beter? Hoe had hij het nog anders kunnen aanpakken? Welke kansen heeft hij misschien laten liggen? Veel coaches noteren deze reflecties voor zichzelf. Als ICF-Coach is dat een essentiële vaardigheid in je ontwikkeling van de coach.

Zo, nu heb je er een idee van hoe het is om een coachingsgesprek te voeren met een goede coach. Lijkt het je wel wat om op deze manier met een coach in gesprek te gaan over jouw professionele of persoonlijke uitdagingen?
 

Coaching volgen?

Wat kan je verwachten van een coachingstraject? Contacteer ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Of mail ons je vraag, we geven je graag meer informatie over de mogelijkheden van coaching.

Dit kan je verwachten van een coachingstraject Contacteer ons