Coachen zonder blabla – Benjamin Ball

Wees creatief in je coachgesprekken, introduceer metaforen, focus op werkvormen en maak vooral van elk gesprek een krachtige ervaring om diep ingesleten patronen naar boven te halen en in beweging te zetten‘, klonk het vanuit Loft 26 tijdens de september editie van ons Coachcafé. Die ging door op donderdagavond 24 september 2020.

We ontvingen trainer, coach en auteur Benjamin Ball tijdens ons coachcafé. Een 20-tal mensen was er in den lijve bij, en nog eens zoveel volgden online mee.

Benjamin bracht een interactieve workshop rond zijn boek ‘Coachen zonder blabla’. Trouw aan de titel was het geen eenrichtingsverkeer, en gingen de deelnemers na een bondige uitleg en wat demonstraties zelf aan de slag met creatieve werkvormen.

Sfeerbeelden

Je vindt het album op Facebook.

Hier zie je Benjamin aan het werk:

Over Coachen zonder blabla

Als coach geraak je al snel in een patroon van praten, luisteren en breng je de klant te weinig in beweging.

Waarom een boek over coachen zonder blabla? Verklaart Benjamin nu de oorlog aan het gesproken woord? Vindt hij dat alle woorden overbodig zijn?

Zeker niet! Maar hij vindt wel dat er vaak onnodig veel gepraat wordt, dat er rond de pot gedraaid wordt. Niet enkel bij coachgesprekken trouwens. En dat er daardoor te weinig werkelijke beweging is.

Praten brengt je vaak niet tot de kern van het gesprek

Woorden zijn super krachtig: ze kunnen bergen verzetten, maar evengoed enkel lucht verplaatsen. Praten kan comfortabel zijn: je hebt het gevoel dat je iets aan het doen bent, maar moet niet de confrontatie aangaan of beslissingen nemen. Vaak verhult het de essentie, er worden allerlei formuleringen rond de kern gedrapeerd waardoor ze aan het zicht onttrokken wordt.

Benjamin noemt dat platen: grijsgedraaide verhalen die nergens naartoe gaan.

Waarvoor staat Coachen zonder blabla?

Als je dan minder praat en meer naar de kern gaat, hoe maak je van elke minuut een ervaring die je klant in beweging brengt? Coachen zonder blabla kenmerkt zich (onder andere) door 3 elementen die het krachtig maken:

Echtheid

We spreken over échte begeleiding, in een coachpraktijk, met échte vragen en met échte mensen. Benjamin heeft zelfs graag dat mensen in hun eigen dialect spreken, want dat is de taal die je thuis spreekt, wanneer je helemaal jezelf bent. Geen rollenspel, geen toneelopvoering, neen: de échtheid en de puurheid van de situatie. Ook de coach voert geen rolletje op en pretendeert niet de waarheid in pacht te hebben. We zijn allemaal mensen met uitdagingen en we gaan samen op pad om ze aan te pakken.

Ervaren

Je kan over dingen praten, zonder iets te voelen. Maar herinneringen worden gevormd wanneer we in een intense beleving zitten. De patronen die ons onbewust aansturen worden ingebrand door pijnlijke of net euforische momenten. Dus als je niks voelt, kan er niks veranderen. Coachen zonder blabla zoekt naar intensiteit van beleven tijdens het gesprek, zodat er een diepe innerlijke shift kan gebeuren.

Efficiëntie

Wat als je iets dat je nu een half uur kost in een gesprek, op 5 minuten kon doen – met evenveel betekenis en impact? Waarom stappen, als je met de fiets kan gaan? De werkvormen waarmee Benjamin werkt en die hij steeds verder uitwerkt, hebben tot doel om op zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk te bereiken.

Hoe blijf je uit de blabla en ga je naar de Kern van het verhaal?

Door van het Verhaal naar de Vorm te gaan.

Benjamin

Naast het verhaal zijn er meerdere andere zaken waarop je kan letten, en die informatie geven over de vraag van je klant. Benjamin heet dat Vormen van Vorm:

  1. Taal: welke soort taal spreekt de klant? Is dit eerder academisch of voel je ook wel een emotionele taal? Welke woorden vallen op?
  2. Lichaamstaal: Wat toont het lijf van de klant? Welke onwillekeurige boodschappen zendt hij uit?
  3. Innerlijke beleving, het sensorische: wat gebeurt er vanbinnen als iemand een verhaal vertelt? Hoe ziet de innerlijke programmatie eruit? Vragen die je hierbij kan stellen zijn:
    • Hoe is dat voor jou om dat verhaal te vertellen?
    • Waar voel je dat in je lijf?
    • Welke soundtrack hoort daarbij.
  4. Werkvorm – andere talen spreken: er zijn zoveel manieren om hetzelfde verhaal te vertellen: met woorden, met een beeld, een metafoor… Opstellingen bijvoorbeeld zijn een manier om een vraag naar visueel-ruimtelijke taal te vertalen. In plaats van ‘Vertel me meer over wat het doel inhoudt‘ vraag je “Hoe ver ligt het doel nu ten opzichte van jou in de ruimte?
  5. De vorm van de coach: hoe sta je als coach in het gesprek? Wat straal je zelf uit, en wat is de impact daarvan?
  6. Het veld tussen de coach en de klant: wat gebeurt er tussen jou en de klant en in welk patroon vervallen jullie samen? Soms zorgt het veld tussen jullie ervoor dat dingen niet kunnen veranderen.

Oefening: werk met metaforen

Benjamin werkt graag met metaforen. Metaforen zijn innerlijke representaties van hoe we iets beleven. Ze verwoorden de onbewuste taal die iemand spreekt. Vaak zijn ze ook een stuk eenvoudiger en universeler dan het verhaal, waardoor ze krachtig doorwerken.

Wil jij met metaforen werken in je gesprek? Dan is één ding heel belangrijk: blijf in de Vorm! Als de metafoor van je klant een huis is, spreek dan enkel over het huis. Exploreer het beeld in al zijn aspecten. Want ieder deel van de metafoor heeft een betekenis.

Kan je klant geen metafoor bedenken? Laat je klant dan kiezen uit een van deze 3: ‘Mijn situatie is als een huis ll een bos ll een zee.’

Niet alleen de klant moet minder lullen, dat moet de coach ook

Gesprekken verzanden niet enkel in het verhaal van de klant, maar ook in dat van de coach. Te complexe taal, jargon. Of lange zinnen, verwarrende vragen. Of nog: een impliciete overtuiging bij de coach dat hij weet hoe het zit, waardoor hij niet meer openstaat voor nieuwe informatie.

Door bondig te communiceren en minder vooruit te denken, geef je meer ruimte aan je klant en heb je meer tijd om te observeren wat daar gebeurt. Het helpt ook wanneer je voortdurend je aannames weer in vraag stelt, het gesprek eens opnieuw begint. Zo vermijd je dat je impliciet bent afgedwaald waar je klant ook verloren loopt.

Oefening – Wit Blad Coaching

Een mooie werkvorm om als coach los te komen van een eigen interpretatie is de oefening met een wit blad. Die werkt zo:

Je geeft je klant een wit blad en zegt: ‘Toon mij met dat blad (je doel, waar je vastloopt, hoe het nu zit…).’ Je klant doet er iets mee, vaak zonder te weten wat of waarom. Maar elke keuze heeft een betekenis!

Door je af te vragen wat het zou kunnen betekenen als het geen toeval was, ontdek je vaak ongelofelijke patronen en een krachtige essentie – zonder te weten waarover het gaat. Het blad is een metafoor voor de situatie, en wat de klant ermee doet geeft informatie over de onbewuste beleving ervan.

Haal je klant uit de stoel

Haal je klant dus eens uit de stoel tijdens een coachgesprek. Sta recht, loop rond, beweeg.

Benjamin had het ook over fysieke werkvormen. Als je minder wil praten, moet je andere dingen doen. Wanneer je fysiek blijft zitten, kom je ook mentaal niet in beweging en leidt dit vaak tot convergent denken – waarbij je in dezelfde sporen blijft lopen. Uit de stoel komen nodigt dan weer uit tot divergent denken – nieuwe sporen bewandelen.

Benjamin had het dan nog over 2 soorten fysieke werkvormen:

  • De symbolische representatie: je kijkt en je stelt iets voor. Bijvoorbeeld: je neemt een wit blad en tekent de weg die je hebt afgelegd en welke die nog voor je ligt.
  • Onderdompelende ervaring: in tegenstelling tot de symbolische representatie sta je er als klant zelf in. Je beleeft de situatie aan den lijve. Bijvoorbeeld door je voor te stellen dat iemand voor je staat waar je kwaad op bent, en ‘fuck you!’ te roepen.

Meer weten over coachen zonder blabla?

Je leest er alles over op de website coachen zonder blabla.

Wil jij leren Coachen zonder blabla?

Dan raden wij jou het Integrale Coaching (Essentials + Professional) opleidingstraject aan, aangevuld met de opleiding Creatief-Fysiek Coachen.

Tags: ,

Leave a Reply