De Wim Hof Methode: optimaliseer je potentieel

Op donderdag 21 januari 2019 ontvingen we Wim Hof Certified Trainer Dries Nuyttens tijdens het Yourcoach Café.

Hij nam ons mee in de eenvoudige maar wonderbaarlijke techniek van de Wim Hof Methode. We doken (nog) niet in een ijsbad maar wel in de drie pijlers van de Wim Hof Methode. Met enkele enkele krachtige oefeningen (onder andere de NO-oefening) ervaarden we het effect ervan op ons lichaam en werd het duidelijk hoe deze methode ons potentieel kan optimaliseren.

Wil je de Wim Hof Ademhalingsoefening thuis proberen? Lees dan vooral verder.

De Wim Hof Methode is eenvoudig, maar niet gemakkelijk. Zoals vele dingen in het leven.

Dries start de avond onmiddellijk met een stap uit de comfortzone. We vertrekken naar buiten zonder jas voor de NO-oefening.

De NO-oefening

Deze oefening duurt 4 minuten met de bedoeling om stikstofoxide (afgekort NO) in je lichaam op te wekken.

Stikstofoxide is een belangrijke neurotransmitter die signalen tussen je cellen overbrengt. Daarmee speelt het een essentiële rol voor de vitale functies in ons systeem.

NO zet onder andere je bloedvaten open, waardoor je beter tegen de koude kan. Dit is interessant voor de Wim Hof Methode, verklapt Dries al. Verder stimuleert deze oefening ook je immuunsysteem, de vrijgave van enkele essentiële hormonen, zoals insuline en het groeihormoon, en helpt het bij regeneratie van de cellen en het cognitief geheugen.

Je kan ze dus inzetten voor een positief effect bij hart- en vaatziekten, die nog steeds doodsoorzaak nummer 1 zijn in onze westerse wereld. Ze helpt bij auto-immuun ziekten, bij diabetes, alzheimer, parkinson… Leuk om weten is dat deze oefening niet enkel curatief werkt, maar ook preventief.

Wanneer je ouder wordt, vermindert de natuurlijke aanmaak van stikstofoxide in je lichaam. Deze oefening is dus ook aan te raden voor mensen op leeftijd, weliswaar licht aangepast.

De NO oefening bestaat uit drie bewegingen die je gedurende 4 minuten na elkaar uitoefent.

– 10 keer squatten.
– 10 keer je armen uitgestrekt naar voor bewegen tot op schouderhoogte en terug omlaag naast je lichaam.
– 10 keer je armen boven je hoofd ‘opdrukken’.
Tijdens deze oefening adem je door je neus, dit maakt stikstofoxide vrij, als je door je mond ademt gebeurt dat niet.

Enkele sfeerbeelden van deze avond:

Bekijk hier alle sfeerbeelden van deze avond.

Wanneer zit je lichaam in stress?

Nu we met deze oefening onze comfortzone hebben verlaten, keren we terug naar binnen en bespreken we het thema ‘Stress’.

Weet jij hoeveel procent van de tijd ons lichaam eigenlijk in rust zou moeten zijn? Dat is inclusief de nacht, dus je slaap telt mee. Je ontdekt het in deze video:

Hier is het antwoord nog eens: ns lichaam is gemaakt om 95% (?!) van de tijd in rust te zijn en slechts 5% in stress. Het stress-systeem is een heel goed mechanisme voor levensbedreigende situatie, het houdt ons veilig door onze systemen actief te maken waarmee we kunnen vluchten en overleven. Maar wanneer we ons lichaam onderwerpen aan chronische stress, heeft dat een zware impact op ons lichaam. Hoe je je lichaam in deze situaties met voeding kan ondersteunen, lees je in dit artikel.  

Een heel eenvoudige parameter om te weten of je in stress zit is je ademhaling. Het is pas wanneer onze ademhaling een ritme heeft van 5 tellen in en uit dat je lichaam in ontspanning gaat. 12 per minuut dus. Het misleidende daarbij is dat je je fysiek ontspannen kan voelen, maar je lichaam toch in stress zit omdat je ademhaling kort en oppervlakkig is. Je ademhaling observeren en verdiepen is een oefening die je altijd kan toepassen.

Maar er bestaat nog iets dat gemakkelijker is én zeer diep doorwerkt op je stress-systeem: de Wim Hof Methode.

De Wim Hof Methode

Deze wetenschappelijke methode is gebaseerd op 3 pijlers: ademhaling, mindset en koudetraining.

1. Ademhaling

Met de specifieke Wim Hof ademhalingsoefening ga je op een gecontroleerde manier hyperventileren (zoals Benjamin dat noemt: ‘Hoffen’) om vervolgens in rust te gaan. Met deze ademhaling wek je stress op, gevolgd door diepe rust. Hierdoor heeft je lichaam al een maximale dosis adrenaline gehad, waardoor je lichaam – en je geest – doorheen de dag minder snel uit balas raken door stressvolle situaties.  

Voor wie graag van kicks houdt: de adrenalinepiek van deze ademhalingsoefening staat gelijk aan de kick die je krijgt van een bungee jump.

In deze video begeleidt Wim Hof jou doorheen een ademhalingsoefening van 11-minuten:

Deze oefening heeft uiteenlopende effecten: je wekt adrenaline op, je ontzuurt je systeem en de pH-waarde in je bloed stijgt, je pompt je lichaam vol met zuurstof waardoor alle functies beter werken. Je cellen kunnen beter functioneren. Bovendien is het ook een vorm van detox want 70% van de afvalstoffen verlaten je lichaam via je ademhaling.

Het beste van al is: de effecten zijn onmiddellijk waarneembaar.

2. Mindset

De tweede belangrijke pijler van de Wim Hof Methode is mindset. Om in een ijsbad te stappen of bepaalde koude-trainingen te doen heb je een bepaalde mindset nodig.

Wat vertel je jezelf? Dat je het kan? Dat je tot veel meer in staat bent dan je denkt?  Of het tegenovergestelde. Dat je maar beter in je zetel blijft zitten? Dat het jou toch niet zal lukken?

Mindsettraining is eenvoudig en kan je op vele vlakken doen. Dries geeft ons mee dat je je mindset traint telkens wanneer je bereid bent om nieuwe dingen te leren. Kom dus regelmatig uit je comfortzone. Dat kan bijvoorbeeld door je douche in de ochtend te eindigen met koud water.

3. Koudetraining

Tot slot is er de koudetraining. Blootstelling aan kou heeft verschillende wetenschappelijk bewezen gezondheidsvoordelen, waaronder de training van het hart en vaatstelsel, een versterkt immuunsysteem en een verbeterde slaapkwaliteit.

Gedreven Wim Hoffers volgen hun ademhalingsoefeningen op met een verblijf van een tiental minuten in een ijsbad. Best pittig! Een echte oefening in Mind over Body.

Dank aan Dries Nuyttens om deze krachtige methode toe te lichten.

Wil jij nog inspiratie opdoen rond coaching, persoonlijke ontwikkeling…? Bekijk dan de agenda van onze volgende Yourcoach Cafés. Hier vind je de volledige agenda van 2020.

Leave a Reply