Leiderschap gaat niet over controle.
Leidinggevende zijn is voor velen een uitdagende, eenzame job met druk langs alle kanten.
Van bovenaf komen opgelegde richtlijnen en prestatiedruk: “Zorg gewoon dat het gebeurt.”
In je team wordt er geklaagd en naar elkaar gewezen: “Zo kunnen wij niet werken.”
En dan moet je nog samenwerken met de collega’s op je eigen niveau, die elk met hun belangen zitten: “Voor ons is het ook moeilijk.”
Het voelt wel eens aan als een spel dat je niet kan winnen – er is altijd wel iemand teleurgesteld en er loopt altijd wel iets mis.
Hoe kan je:
- Inspirerend, productief, flexibel, goed gezind en altijd beschikbaar zijn.
- Scherp blijven in de chaos.
- Je koers houden terwijl alles beweegt.
- Het juiste tempo vinden zodat het vooruit gaat en iedereen mee is.
- Luisteren en rekening houden zonder je richting en autoriteit te verliezen.
- Anderen mee eigenaar te maken van wat er dient te gebeuren.
- Zorgen voor de organisatie, voor de anderen en graag ook nog voor jezelf.
Wat maakt een goede leidinggevende?
Er bestaat geen leiderschapsstijl die altijd en overal werkt.
De daadkrachtige visionair wordt elders ervaren als een toxische, arrogante bullebak.
De empathische teamcoach wordt elders ervaren als een zwakke, besluiteloze babbelaar.
De expert doe-het-zelver is een micromanager die niet kan delegeren.
De laissez-faire manager die zijn team vertrouwen geeft is een passieve naïeveling.
De organisatiecultuur en de samenleving nodigen op hun manier uit tot een bepaalde manier van leiden. Waar vroeger bijvoorbeeld authoriteit en afstand de boventoon voerden, is er vandaag nood aan menselijkheid en empathie.
De vraag is dus eerder: wat voor leiding is er mogelijk en nodig voor jouw organisatie, jouw team en met jouw specifieke persoonlijkheid?
De meeste leidinggevenden zijn blind voor hun eigen stijl, met goede bedoelingen en vanuit hun eigen onbewuste overtuigingen en valkuilen.
Dat leidt tot frustratie (bij zichzelf en anderen), vermoeidheid en negatieve resultaten die blijven terugkeren.
Dus wat een leider goed maakt is in de eerste plaats bewustzijn:
Van de eigen persoonlijkheid, inclusief kwaliteiten en beperkingen.
Van de eigenheid van het team en/of de afdeling.
Van de organisatie en de sector.
Van daaruit ontwikkelt een leider een manier van werken die past bij zichzelf en de omgeving. Een stijl die tegelijk krachtig en flexibel is, menselijk en resultaatgericht, met een duidelijke visie.
Hoe kweek je dat soort leiderschap?
Eén ding is zeker: je leert het niet uit kopieergedrag of standaardtrajecten.
Veel boeken, coachings en seminaries geven je theorieën en technieken waarvan je je afvraagt: “Hoe pas ik dat in godsnaam toe bij ons…?!” Als ze jou niet dichter brengen bij wat werkt voor jou én je omgeving, is het nutteloos.
Daarom staan wij bij YourCoach voor gepersonaliseerde, praktijkgerichte trajecten met oog voor de persoon en het systeem waarin ze werken. Wij kennen de meerderheid internationale modellen en filosofieën wel, maar we gebruiken ze enkel waar en wanneer ze een meerwaarde hebben.
Onze begeleiders zijn geen ratelende herkauwers met een PowerPoint maar mature experts met diep menselijk inzicht en een plan van aanpak dat vooral kijkt naar wie voor hen zit.
Waarvoor kan je bij ons terecht?
Wij bieden open opleidingen, in-house opleidingen op maat en ook 1-op-1 coachtrajecten.
Je kan bij ons terecht als zaakvoerder, HR-manager, L&D-verantwoordelijke voor trajecten met individuele medewerkers, teams of afdelingen. En natuurlijk als leidinggevende om te werken aan je eigen groei.
Open opleidingen rond leiderschap:
Coachend Leiderschap
Coachen in Organisaties
Assertiviteit en Grenzen
Train-de-Trainer (spreken voor groepen en werken met groepsdynamiek)
Qua thema kan het gaan om leiderschap, communicatie en samenwerken, feedback, moeilijke gesprekken, motivatie, kwaliteiten en talenten, prioriteiten, visie en missie, leiding geven op afstand…
Het thema is voor ons vooral een vertrekpunt om te kijken wat er werkelijk leeft en wat er nodig is om de persoon voor ons te laten groeien, binnen de context waarin ze werken.
Welke stijlen van leiderschap hanteren wij (het meest)?
Er zijn veel manieren om leiding te geven. We houden altijd rekening met wat nodig is voor de persoon en de organisatie en tegelijk merken we dat bepaalde manieren beter werken dan andere.
- Vertrouwen geven in plaats van overnemen en micromanagen
- Mensen zien als partners, niet als uitvoerders
- Teamspirit boven ego
- Luisteren voor je aanstuurt
- Betrokkenheid boven gelijk halen
- Bewust van de omgeving
Wij vatten dat samen als Integraal Leiderschap, dat uiteen valt in Coachend en Systemisch Leiderschap.
Coachend Leiderschap
Coachend leiderschap onderscheidt zich van het klassieke leiderschap door de medewerkers kracht bij te zetten. Dit op een manier waarbij de afzonderlijke kwaliteiten van iedere medewerker gebundeld worden tot het bekomen van een sterk team.
Systemisch leiderschap
Naast het klassieke persoonsgerichte leiderschap (“Wie ben jij als persoon en leider?”), werken wij ook met een unieke aanpak die gericht is op de leider binnen het systeem (“Wie ben jij voor de organisatie/het bedrijf? Wat wordt er van jou gevraagd?”).
Leidinggeven op afstand
Onze vertrouwde werkomgeving ziet er sinds Corona helemaal anders uit – en dat legt een last op de schouders van veel leidinggevenden. Teams die elkaar bijna niet meer in het echt zien, geen informele koffiemomenten meer…
Hoe bouw je teamspirit vanop afstand? Hoe houd je iedereen betrokken en op de hoogte?