YourCoach Café met Johan D’Haeseleer – Time Management (22 maart 2012)

Op donderdag 22 maart ontvingen we als spreker voor YourCoach Café Johan D’Haeseleer, een echte specialist op het vlak van time management. Het getal van de avond was 22, want we hadden ook 22 deelnemers. Een goedgevulde zaal dus, en het bleek al snel dat de deelnemers niet voor niks gekomen waren.

Johan heeft een heel rustige, aangename manier van spreken waarmee hij de aandacht houdt zonder moeite te moeten doen. Alleen al dat maakte het heel leerrijk (als trainer) om hem aan het werk te zien, dat je zo kalm toch een impact kan hebben.

johan-dhaeseleer-time-management

Ook het onderwerp kon bekoren. We zijn natuurlijk allemaal bezig met de efficiënte verdeling van onze tijd. De verwachtingen van de deelnemers waren dan ook te leren stoppen met uitstellen, meester te worden van de tijd, meer gedaan te krijgen, nee te kunnen zeggen, kunnen stoppen met werken…

Ik durf zeggen dat Johan op een klein anderhalf uur een mooie tip van de sluier heeft opgelicht. Natuurlijk kan je de werkwijze en het geheel van gewoontes die samenhangen aan een effectief time management niet zomaar op een uurtje meegeven. Maar hij gaf ons hoop, en voldoende stof om mee aan de slag en op ontdekking te gaan.

De foto’s

We trekken altijd foto’s van de lezing, en de bartime achteraf. Het is dan ook een prachtige locatie, die Zebrastraat. Hier de foto’s van gisteren, te bezichtigen in ons album op Facebook.

De lezing van Johan D'Haeseleer

De lezing van Johan D'Haeseleer

De gezelligheid achteraf

De gezelligheid achteraf

WIN een GRATIS Beurtenkaart (twv €35, goed voor 5 edities van YourCoach Café). Tag jezelf in het album of kijk onderaan deze post om te winnen.

Wat we leerden over time management

Ik heb geen nota’s genomen dus kan ik slechts een weerslag geven van wat ik onthouden heb. Lees verder om jouw aanvullingen toe te voegen!

Johan gaf 4 dingen aan die je nodig hebt voor een beter time management:

Een leeg hoofd

Als je je hoofd niet kan leegmaken, word je constant afgeleid. Je energie loopt als het ware weg door lekken in je aandacht. Vandaar dat een systeem zo belangrijk is waarop je kan vertrouwen!

time-management

Wat daarbij ook superbelangrijk is, is dat je genoeg tijd laat in je planning voor ‘play time’. De beste ideeën krijg je namelijk niet tijdens je werk, maar wanneer je iets anders aan het doen bent.

Daarnaast bestaat werk voor velen uit veel meer dan hetgeen ze plannen. Er komt voortdurend werk binnen (ad hoc-werk) dat snel moet gedaan worden en dat tussen onze planning kruipt. Als je dat niet inplant, loop je voortdurend achter op je werk.

Zorg dus dat er genoeg leegte in je planning zit, je krijgt hem meestal gemakkelijk vol. Maar dan zonder kopzorgen over wat je moet laten liggen…

Een elegant, betrouwbaar systeem buiten je hoofd

Wat ik mooi vond aan de presentatie van Johan is dat hij iedereen vrij liet in hun manier van organiseren. Wat wel nodig is is een systeem dat je kan vertrouwen. Als je systeem niet goed werkt, kan je ook je hoofd niet leegmaken. Dat is dan ook de enige echte test van je systeem: geeft het je innerlijke rust? Zoniet, herzie het!

Hij gaf wel een systeem aan met een aantal verschillende lijsten:

– Todo vandaag (agenda)
– Todo deze week (weekplanning) – deze was ook onderverdeeld in zaken die in bepaalde contexten gedaan kunnen worden (de keuken, thuis, in de auto…)
– Todo later
– Wachten op
– Projecten

todo list

Hoe je ze precies organiseert is aan jou (een mindmap kan bijvoorbeeld goed werken, of Google Documents, of Excel, of een blad papier!). Het gaat er vooral om dat je een systeem hebt waarin je alle informatie kan verzamelen en organiseren zodat je er niet meer aan moet lopen denken.

Johan gebruikte ook een time management flowchart om de zaken in te delen in de verschillende lijsten, dat zag er ongeveer zo uit:

Een time management flowchart - klik op de afbeelding voor een grotere versie

Een time management flowchart - klik op de afbeelding voor een grotere versie

Feedback en feedforward

Hoe weet je hoeveel je op een week gedaan krijgt? Wanneer je begint kan je misschien niet inschatten hoeveel je kan gedaan krijgen, en plan je teveel of te weinig. Daarvoor dient je weekplanning! Eens per week herzie je wat je gedaan kreeg en wat bleef liggen. Aan de hand daarvan pas je de programmatie van de komende week aan!

Je gedrag aanpassen

Johan zelf is al 9 jaar bezig met time management. Het lastigste is niet het systeem opzetten, maar je gewoontes veranderen. Het werken met de lijstjes kostte hem ook 2 jaar om onder de knie te krijgen. Time management is dus meer dan gewoon eens een paar dingen anders doen: het is een investering. Weet dus goed waar je aan begint…

Vaak zien we time management als een rechte, strakke baan naar meer productiviteit en tijd voor onszelf. In de realiteit is het eerder een heuvelachtige (en mooie wandeling):

time-management-road
time-management-path

Ik heb jullie hulp nodig!

Ik zag velen van jullie nota’s nemen tijdens de presentatie. Dat heb ik spijtig genoeg niet gedaan. Wil je me helpen bij het aanvullen van de informatie? Dat kan in het commentaarvak onderaan deze post, of op mijn emailadres (als je podiumvrees hebt ;-p).

Wat ik zoek:

– De elementen van Johans presentatie
– De boeken die hij aanhaalde over time management
– Andere nuttige hulpbronnen voor time management die jij kent

Hulpbronnen voor time management

Hier zet ik de hulpbronnen die ik al kende over time management, en een samenvatting van wat jullie me aangeven in het commentaarveld. Laat maar komen!

1. De website van Johan D’Haeseleer (schrijf je ook in voor zijn gratis tips)
2. De productiviteitsgids van YourCoach (met een onderdeel over praktisch email management, gratis te downloaden)
3. Boekenlijst:
David Allen – Getting Things Done
(dank aan Annemiek voor de volgende:)
• Scot Belski – Making ideas happen
• Charles Duhigg – The power of habit
• Leo Babuta – Focus
• Tony Schwartz – The way we’re working isn’t working

time-management-david-allen

Volgende YourCoach Café – NLP en gratis cocktails!

Op 19 april 2012 komt onze eigenste Tom Hallez een praktische uiteenzetting geven over wat NLP is (NeuroLinguïstisch Programmeren) en wat je ermee kan doen. Hij zal het zelfs inzetten om een allergie van één van de deelnemers aan te pakken!

Na de lezing biedt onze vriendin en collega Vanessa van Vannuchi Events en Cocktail Flavours een gratis cocktail aan. Dit omdat het de verjaardag is van YourCoach. Niet te missen dus!

Schrijf je nu in voor YourCoach Café op 19 april

WIN een GRATIS Beurtenkaart

In 3 eenvoudige stappen kan je een 5-Beurtenkaart winnen (twv €35). Hier is wat je doet:

Stap 1 – Doe een (of meerdere) van de volgende zaken:

Tag jezelf in het album op Facebook
Share, Tweet of deel deze blog post
– Laat een commentaar na onderaan dit artikel

Stap 2 – Schrijf je in voor de volgende editie

Stap 3 – WIN!

Wij kiezen willekeurig uit de ingeschreven van de volgende editie die één van de zaken in Stap 1 deden, een winnaar. Die krijgt dan een Beurtenkaart van ons bij aankomst in de Zebrastraat. Makkelijk toch!

Tags: ,

4 Responses to “YourCoach Café met Johan D’Haeseleer – Time Management (22 maart 2012)”

  1. Annemieke Eerlingen zegt:

    Er waren nog een paar interessante boeken-tips die Johan meegaf:
    – Making ideas happen (van Scot Belski)
    – The power of habit (van Charles Duhigg)
    – Focus (van Leo Babuta)
    – The way we’re working isn’t working (Tony Schwartz)

    Wat voor mij vooral helpt (ik las reeds het boek van David Allen) is dat je je projecten en andere zaken op je to-do-lijstje omzet in acties en vooral ook een ‘eerstvolgende’ actie. Wat slechts twee minuten duurt doe ik nu ook onmiddellijk… scheelt al een pak als ze niet meer op je lijstje blijven staan!

    Veel succes!

  2. Benjamin zegt:

    Dank je wel Annemieke, ik zet de boeken erbij!

    Ik werk zelf ook met het <2 minutenprincipe, dat spaart inderdaad een hoop tijd - zeker bij emails. Wat mij bijzonder veel geholpen heeft is om todos uit emails onmiddellijk op een lijst te zetten zodat ik de mail kan archiveren. Resultaat: lege inbox, en een gerust gemoed.

  3. Lies zegt:

    Heb zojuist mijn inbox volledig leeg gemaakt en alles op een lijstje gezet.

    Een zalig gevoel…

  4. Benjamin zegt:

    Fantastisch!!!

Leave a Reply