Trek jij wel genoeg klanten? YourCoach Café 24 november 2011 met Wendy Peleman

Op donderdag 24 november mochten we Wendy Peleman ontvangen met haar presentatie over het succesvol werven van klanten. Niet alleen voor coaches, maar voor alle solo-ondernemers. Het publiek bestond dan ook niet enkel uit coaches, maar ook uit boekhouders en andere zelfstandigen.

Blijkbaar was het nogal moeilijk parkeren is in de buurt van de Zebrastraat. We maken er werk van om volgende keer praktische informatie te verschaffen over nabije parkeergelegenheden! En bedankt aan de mensen die de soms nogal lange wandeling trotseerden om erbij te zijn, het was de moeite waard.

Wat ik onthouden heb over succesvolle klantenwerving

De presentatie is spijtig genoeg niet publiek beschikbaar, maar ik had wel de toestemming om mijn licht te werpen op wat ik gehoord heb. Ik heb geen nota’s genomen, dus het is los uit de pols en helemaal niet compleet of exact weergegeven. Als je erbij was, vul gerust aan in het reactieveld onderaan dit artikel – dan pas ik het aan.

Ondernemen met succes

Ondernermersmindset

Het begint natuurlijk allemaal met de juiste instelling. Als je uit een werknemerspositie komt, is het ondernemerschap wel een hele verandering. Voornaamste zaak is dat je zelf alle verantwoordelijkheid draagt voor je welslagen. Dat is iets dat sommige mensen ongelofelijk veel stress geeft, en anderen ongelofelijk veel motivatie. Mocht je er zelf over denken om ondernemer te worden, zal dit een van de bepalende factoren worden voor je succes.

Een aantal regels die Wendy ons meegaf:

Je dient minstens €100.000 per jaar te verdienen
. Een goed punt! Je moet gewoon genoeg verdienen om het de moeite te maken, en dit bedrag is in België voldoende om als solo-ondernemer comfortabel te werken. Een mooi doel dus om jezelf te stellen.

Maak je een krachtig beeld van wat je wil. Het is belangrijk dat je een goed idee hebt van wat je gaat doen, en waarvoor je het doet. Dit is je voornaamste motivatie, zorg dus dat je hier regelmatig naar terugkeert! Je begint als ondernemer misschien om meer vrije tijd te hebben; stel je drie jaar later vast dat je zelfs geen weekends meer hebt, dan is het tijd om iets te veranderen!

Wees eerder consistent dan explosief. We dromen natuurlijk allemaal van een flitsende start, een telefoon die niet stilstaat, een kassa die maar blijft rinkelen… Meestal groeien bedrijven echter eerder gestaag. Dit heeft ook een invloed op je marketing. Doe niet één keer iets ongelofelijks, maar honderden keren iets degelijk. Vind een systeem waarin je je goed voelt en dat je zonder teveel moeite kan blijven toepassen. Emails sturen bijvoorbeeld, of klanten bezoeken, of netwerken.

Dat sluit mooi aan bij een artikel dat ik eerder publiceerde over Gouden Regels van het Ondernemerschap.

Je niche vinden

Vind een niche

Een niche is een plek waar jij de expert kan zijn. Je neemt best iets met een doelgroep waar jij graag mee werkt, vaak lijken die ook een beetje op jou. Je bekijkt wat anderen in die niche doen en zorgt dat jij iets kan bieden dat anders is.

Je voegt iets toe dat niemand anders doet, en trekt daarmee specifieke gebruikers aan. Het mooie aan een niche is dat je automatisch ook voor andere dingen gevraagd wordt. Je moet dus niet bang zijn dat je dan alleen nog dat zou moeten doen. En trouwens, het is jouw zaak. Niks houdt je tegen om na enkele jaren een andere niche aan te boren!

Ik schreef eerder al een artikel over je niche vinden, dat gelijkaardig is aan de manier waarop Wendy het bekijkt.

Manieren van klanten werven

Wendy haalde zes verschillende manieren aan om klanten te werven, die spelen op drie parameters: Visibiliteit, Geloofwaardigheid en… iets anders (was je erbij? Laat me weten wat het was!) .

De twee minst effectieve manieren zijn het organiseren van evenementen, en adverteren. Deze werken voornamelijk op visibiliteit. Daarna kwamen spreken in het publiek (zoals Wendy op dat moment aan het doen was) en publiceren (zoals op een blog, of in de pers). Deze spelen op visbiliteit én geloofwaardigheid. En dan is er het opbellen van mensen (de minst populaire bezigheid van alle ondernemers) en netwerken + het creëren van doorverwijzers.

Er kwam een vraag over dat bellen en ik heb er persoonlijk ook mijn bedenkingen over. Sowieso kost het afbellen van een lijst bijzonder veel werk en energie. De return ervan is laag. Bellen kan wel werken, maar volgens mij moet je het selectief doen en liefst niet onaangekondigd. Het is een van die dingen waar velen over praten dat het een goed idee is, maar ik ken weinigen die het werkelijk met succes doen.

Wat vind jij ervan?

Is bellen een rendabele manier van business development?

View Results

Loading ... Loading ...

Sowieso leuk om ze nog eens op een rijtje te zetten. Ik stelde met plezier vast dat YourCoach het op een aantal vlakken wel goed doet – en dat er nog genoeg ruimte is voor verbetering! Dat vind ik trouwens zelf een van de belangrijkste lessen als ondernemer: dat je regelmatig de tijd neemt en de moed opbrengt om verandering te plannen en door te voeren.

Meerdere producten en inkomensstromen

Dit vond ik ook een bijzonder waardevol deel van Wendy’s presentatie. We gaan er te vaak vanuit dat we maar één product hebben. Ben je een dakwerker, doe je daken. Ben je een coach, geef je coachings. Ben je boekhouder, doe je de boeken.

Maar wat als je je dienstverlening zou kunnen onderverdelen in verschillende producten? Zo zou je als coach individuele en groepscoaching kunnen geven. Je zou lezingen kunnen geven. Of een betaalde blog opzetten. Of een e-book schrijven. Of open én in-company trainings organiseren. Enzovoort. Mits enige creativiteit kan je wellicht je aanbod uitbreiden en andere groepen mensen bereiken.

Bedankt Wendy!

Het is heel verrijkend om een professional aan het werk te zien en iets bij te leren. Niet enkel als coach, maar ook als ondernemer of kritische denker. Bovendien wordt het cafégedeelte achteraf steeds leuker :)

Wil je er volgende keer ook bij zijn?

Op 19 januari 2012 is de volgende editie van YourCoach Café. De sprekers van de komende zes edities zijn trouwens al bekend!

Tags: ,

4 Responses to “Trek jij wel genoeg klanten? YourCoach Café 24 november 2011 met Wendy Peleman”

  1. chantal verrecas zegt:

    mag ik vragen hoe iemand een betaalde blog kan opzetten. Van Bloggen al gehoord maar dat je hiervoor betaald kunt worden wist ik niet. Enig idee hoe dit in zijn werk gaat.

    mvg chantal

  2. Benjamin zegt:

    Hey Chantal,

    Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met een blog. Laat ik er een paar opnoemen:

    Adverteren. Dit kan ofwel met diensten zoals Google AdWords waarbij je ruimte programmeert voor advertenties die Google automatisch en dynamisch invult. Je kan ook advertentieruimte verhuren aan individuele aanbieders. Om dat laatste aantrekkelijk te maken heb je wel al redelijk wat verkeer nodig, liefst van een bepaald segment. Het nadeel van adverteren is dat je de aandacht afleidt van je blog zelf.
    Betaald worden. Er zijn blogs waar mensen als journalisten aangesteld worden. Dit is eerder zeldzaam, en voor gevestigde schrijvers. Maar je weet nooit dat er een of andere organisatie is die graag blogs wil over jouw onderwerp.
    Iets aanbieden. Een onrechtstreekse manier om geld te verdienen met een blog is door een betaalde product of dienst aan te bieden. Dat is een beetje zoals adverteren, alleen gaat het hier enkel om je eigen product of dienst. Op die manier staat je blog eigenlijk ten dienste van jouw aanbod.

    Zijn er nog andere manieren? Ik hoor het graag!

  3. Beste Benjamin,

    Bedankt voor je verkorte weergave van mijn presentatie. Nog ter aanvulling:
    De drie pilaren waar je als dienstverlener in je marketing op dient te werken zijn: Visibiliteit, Vertrouwen en Graag Mogen (Likeability).Mensen kopen namelijk enkel een dienst van iemand die ze kennen, graag mogen en ook vertrouwen. Meer tips en artikels voor solo-ondernermers vind je trouwens op http://www.wendypeleman.be

    Succes allemaal! Wendy Peleman

Leave a Reply