Leer je weerstand temmen

In het vorige artikel hadden we het over weerstand als obstakel om je doelen te bereiken.

Vaak is het zo dat je na een tijdje begint te twijfelen aan je doel. Is het wel de moeite, als je er zoveel tijd en werk in moet steken? Als je er al die dingen voor moet opgeven? Als je ’s avonds aan een tweede zaak aan het werken bent, kan het zijn dat je je vrienden mist, of sport. Of ontspanning.

Het is waar dat je soms heel wat moet opgeven voor een doel. Je geeft nu plezier op voor een toekomst die niet eens zeker is (wie weet haal je niet eens!). Daarom is het belangrijk dat je je wil sterk houdt.

Dat kan op verschillende manieren. Door regelmatig rust te nemen, zodat je met plezier kan werken. Door in beweging te blijven, zodat je met minder moeite kan vooruitgaan. En door steeds weer het overzicht: blijf je bewust van waar je naartoe wil en hoe graag je dat wil, wat de meerwaarde is ten opzichte van toe te geven aan de drang naar plezier nu.

1. Zorg dat het leuk blijft

Boeddhisten zeggen: beschouw je werk als stof dat je met plezier uit je woning veegt, waardoor er weer licht en ruimte komt. Dat is al iets anders dan pakweg een overvolle zolder vol loodzware dozen die naar het containerpark moeten :-) het verschil ligt vaak voornamelijk in de perceptie van je werk.

Als je jezelf aan het overladen bent, kan de kleinste taak al snel teveel worden. Dat kan ook liggen aan je verwachtingen. Hoe snel moet het allemaal gaan? Hoe strikt is je planning?

En nog iets – dit was voor mij (als strever) een van de grootste inzichten over doelen – als je nu niet van  je leven aan het genieten bent in naam van een doel, doe je zelfs af aan de waarde van dat doel. Zelf al bereik je je doel, dan heb je de frustratie en ontevredenheid van die momenten mee. Zorg dus dat je met plezier naar je doel toewerkt, zelfs al is het werk niet altijd even leuk.

TIP: Als het teveel aan het worden is, neem dan even rust en geniet van wat je al gedaan hebt, en hoe ver je al staat in je leven. Maak een wandeling, ga sporten, doe de afwas of de strijk. En keer dan terug met een frisse blik.

2. Blijf in beweging

Rust is belangrijk, maar beweging ook. Mensen die voortdurend in beweging zijn, kunnen veel bereiken op korte tijd. Zoals iemand die na een hele dag werk nog vlug naar de winkel gaat, dan gaat sporten, eet en nog tijd met de familie doorbrengt. Anderen denken dan ‘Dat zou ik nooit kunnen’ maar je zou nog verrast zijn: eens je in beweging bent, is het veel gemakkelijker om andere dingen erbij te nemen. Het kan je natuurlijk ook een burnout geven, als je niet genoeg rust.

Te weinig activiteit werkt echter verlammend. Zoals iemand die een thuisvakantie heeft of geen werk heeft. Dan wordt pakweg winkelen al bijna een dagactiviteit. Eerst douchen, dan kleren aantrekken, nog even de afwas, een lijstje maken… Het probleem is dat eens je stilvalt, je weer tegen die plakkerige baan moet sleuren.

Als bij de lancering van een raket zijn die eerste momenten de moeilijkste, en trekt de zwaartekracht als een gek. Hoe verder van de aarde en hoe meer beweging, hoe makkelijker het begint te gaan. Dat geldt bijvoorbeeld ook bij sporten: de eerste paar keer zijn het moeilijkst, dan gaat het steeds meer vanzelf tot je zelfs niet meer zonder kan.

Hoe meer je dus in beweging blijft, hoe makkelijker het blijft om je weerstand te overwinnen. Het vraagt minder moeite om rustig in beweging te blijven, dan om helemaal stil te vallen en weer te moeten starten.

3. Denk aan morgen

Dit kan je doen wanneer het écht niet wil lukken om in beweging te komen. Projecteer jezelf eens in de toekomst. Stel je voor dat het moment waar je nu staat het moment was dat je die droom liet gaan, dat je het opgaf. Zou je blij zijn met hetgeen die je nu zou krijgen door niet aan je doel te werken? Of zou je het spijtig vinden dat je niet even doorgezet had en dat je dan nu op een veel leukere plek zat?

Het is je verlangen om je doel te bereiken dat je door moeilijke periodes heen draagt. Als je bijvoorbeeld een bepaalde welstand wil, zal je een bepaalde periode waarschijnlijk meer moeten werken: een nieuwe vaardigheid aanleren, oefenen, leren uit je fouten, opnieuw proberen… en ondertussen je andere job nog doen. Vermoeiend! Dus je moet goed weten wat je wil en waarom je het wil.

Spreekt dit het eerste punt ‘Zorg dat het leuk blijft’ tegen? Niet noodzakelijk. Het gaat er vooral om dat je de twee voortdurend balanceert: plezier voor vandaag én voor morgen. Daar bestaat geen perfectie of recept voor, enkel jouw eigen gevoeligheid met betrekking tot hoeveel je wil en wat je aankan.

In die zin heeft ‘The Secret’ gelijk: het is je verlangen dat ervoor zorgt dat je krijgt wat je wil. Maar alleen als je weet om te gaan met je weerstand!

Realiseer je doelen! Op 11-12 juni 2011 organiseren we in samenwerking met Open Mind Centrum een tweedaagse opleiding waarin we je jouw doelen helpen in kaart brengen, obstakels opruimen en een nieuwe beweging in gang zetten. Een aanrader als je vastloopt op bepaalde dingen en je begeleid wil worden om onweerstaanbaar de juiste richting uit te gaan.

Tags: , ,

Leave a Reply