BLOG

EEN NICHE VINDEN: HOE EN WAAROM?

Een niche vinden: hoe en waarom?

Twijfel jij nog of je wel een bepaalde niche zou opzoeken, of hoe? Ontdek waarom een niche vinden essentieel is, en dat het niet zo beperkend is als je misschien vreest.

Je hoort steeds meer van allerlei kanten over specialisatie, en niches. Dat kan afschrikken: als je je op één specifiek ding moet richten, blijft er dan nog wel ruimte voor je andere interesses?

Ik doe zelf ook graag meerdere dingen tegelijk en daarom ervoer ik niches altijd als beperkende dingen, die me meer zouden hinderen in mijn ontplooiing dan me helpen. We zijn YourCoach dan ook begonnen met een hoop mogelijke activiteiten. Met het vorderen van de tijd zijn we ons steeds meer gaan toespitsen op bepaalde zaken.

Eigenlijk niet de ideale aanpak, zien we achteraf. Hoe meer ik leer, hoe meer ik inzie dat een niche essentieel is voor iedereen die zelfstandig bezig is in om het even welke sector. In dit artikel geef ik je enkele ideeën die mij geholpen hebben.

  1. Een niche is geen gevangenis
    Het is niet omdat je een bepaalde sector uitgekozen hebt dat je niet je diverse interesses kan aanwenden. Je hoeft helemaal niet een hoop dingen te laten vallen. Vaak kan je zelfs verschillende gerelateerde interesses combineren om iets unieks te creëren dat een specifiek probleem kan oplossen. En met de globale mogelijkheden van vandaag vind je voor iedere oplossing die jij kan bieden wel een markt.
  2. Je bent nu al een autoriteit
    In een bepaalde niche werken maakt jou dé persoon om naartoe te gaan. Als je daarentegen al je interesses op je business kaartje zou zetten (schrijver, SEO-specialist, wijnliefhebber, surfer, schaker, trainer, coach) dan bereik je eigenlijk niemand. Als je tegen iedereen tegelijk wil spreken, spreek je eigenlijk tegen niemand.

    Wanneer mensen iets gedaan willen hebben, willen ze een expert en niet iemand die redelijk is in een hoop dingen. Het gaat om perceptie: als je teveel dingen tegelijk doet, is het bijna onmogelijk dat je goed bent in al die dingen. Je zal dus veel meer moeten doen om te bewijzen dat je inderdaad kan leveren waar die persoon naar op zoek is.

  3. Je niche vinden
    Een goede manier om mogelijke niches voor jou te exploreren is je interesses, vaardigheden, connecties (familie, vrienden, klasgenoten, collega’s…) te combineren in een probleem dat jij graag voor mensen zou oplossen.

    Vaak kan je al snel enkele mogelijkheden bedenken. Neem dan even de tijd om er die ene speciale uit te pikken en verder uit te werken. Dit kan moeilijk zijn, maar is ook ongelofelijk bevrijdend! Wanneer je eindelijk je niche hebt gekozen, hoef je daar in ieder geval niet meer over te twijfelen.

  4. Je niche is breder dan je denkt
    Het grappige is dat eens je je niche bepaald hebt, mensen je nog steeds vragen of je andere dingen ook kan. Dus uiteindelijk ben je helemaal niet zo ingeperkt als je op het eerste zicht zou denken! Het is echter veel gemakkelijker voor jezelf en voor je toekomstige klanten, als je begint met een welbepaald aanbod.

    Kijk eens naar succesvolle zelfstandigen rondom jou. Wanneer je een kleine zaak start en je dus nog geen bekend merk hebt, heb je iets nodig dat jou onderscheidt van anderen. Doe je dat niet, dan geraak je waarschijnlijk niet van de grond. Naarmate je bekender wordt, kan je dan meer diversifiëren.

Wil je graag hulp bij het ontdekken van je niche? Contacteer ons voor een coachingsessie.