Summer School van 22 t.e.m. 27 juli 2024

VERSLAG YOURCOACH CAFÉ

VEERLE DE JAEGHER OVER 'SOCIAL MEDIA STRATEGIE'

Veerle De Jaegher over ‘Social Media Strategie’

Verslag van het YourCoach Café op donderdag 21 juni 2012 met Veerle De Jaegher over ‘Social Media Strategie’.

Op donderdagavond 21 juni 2012 mochten we Veerle De Jaegher ontvangen voor een lezing over social media en hoe je je strategie bepaalt. De meesten zullen het niet geweten hebben, maar terwijl sommige genodigden thuis bleven door de storm waren we eigenlijk onze intrede in de zomer aan het vieren.

Veerle onderhield ons over het hoe en waarom van social media. In haar aanstekelijke en gedreven stijl maakte ze duidelijk wat het nut, en de valkuilen van het medium zijn.

Over jouw Social-Mediastrategie

Als je van plan bent om aan Social Media te beginnen, moet je absoluut een plan hebben. Zoals Veerle het zo treffend omschreef: ‘Anders is het alsof je naar de Delhaize gaat zonder lijstje. Dan loop je ook alle rekken af en word je overweldigd door alle leuke dingen die ze daar hebben. Daarbij komt nog dat Social Media niet als één Delhaize is, maar als een heel winkelcentrum.’

Vandaar dat je een aantal zaken moet bedenken vooraleer je begint.

  1. Waarom doe je het? Wat is je doelstelling met Social Media? Wat wil je bereiken? Bekijk de slides voor een aantal mogelijkheden.
  2. Wat wil je brengen? Denk even na over de onderwerpen die jij wil brengen. Welke zijn de 3 of 4 specifieke zaken die jij zal bespreken? Welke zijn je USPs? Als je het met deze stap moeilijk hebt, is het een goed idee eens een SWOT-analyse te doen van je business. Schrijf alle elementen op, en zoek naar samenhang. Welke uitdagingen en oplossingen zijn echt inherent aan jou en je zaak? Dat zijn ook je USPs.
  3. Waar breng je wat? De bekendste platformen zijn natuurlijk LinkedIn, Facebook en Twitter. Ieder platform heeft ook een eigen stijl en publiek. Welk deel van je boodschap ga je brengen op welk platform?
  4. Hoe? Eens je weet wat je waar wil brengen, is het kwestie van de specifieke inhoud daarop te plakken. Waar zal je ook je bronnen halen, als je niet alles zelf schrijft? Zorg voor goede ‘influentials’, mensen die inspireren in jouw vakgebied.
  5. Wanneer? Ook de timing en regelmaat zijn essentieel. Wanneer is jouw doelgroep aanwezig op het platform van jouw keuze? En als je ze begint aan te spreken, moet je ervoor zorgen dat de conversatie gaande blijft. Hiertoe kan je software zoals TweetDeck gebruiken om je uitingen te programmeren. Je hoeft dus niet alles op het moment zelf te doen, je kan het ook op voorhand instellen. Zo kan je ook pakweg een vakantie overbruggen!

Nog een aantal Social Media Tips

Maximum 1/3 over jezelf. Natuurlijk doe je het voor jezelf. Toch bestaat een social media-conversatie uit meer dan reclame over jou en je diensten. Het gaat om het bieden van informatie uit jouw segment, zodat je een inhoudelijke meerwaarde bent voor jouw vakgebied. Je klanten zullen je trouwens zelf wel vinden als je iets interessants te vertellen hebt.

Ken je doelgroep. Wie wil je eigenlijk bereiken, en waar zitten die? Denk eens goed na over de mensen die je klanten zullen worden, en de verschillende hoedanigheden waaronder je ze kan bereiken (een manager kan tegelijk ook moeder, vriendin, sportieveling en boekenwurm zijn).

Begin hier en nu. Als je eraan wil beginnen, waarom niet hier? Deel dit artikel met je naasten. Je toont ermee dat je actief bent in Social Media, en je doet er ons een plezier mee. Kies zelf uit welk netwerk het meest gebaat zou zijn met deze informatie over Social Media, en deel het met hen. Denk wel even na over de timing.