Is een blog schrijven de moeite waard?

BlogAls zaakvoerder of medewerker heb je zich wellicht al eens afgevraagd of een blog schrijven meerwaarde zou bieden aan je bedrijf. Dat kan het zeker zijn, maar je moet ook opletten voor de valkuilen.

Een blog schrijven: voordelen

Een blog schrijven kan meer verkeer naar je website trekken, je geloofwaardigheid verhogen en je uiteindelijk meer klanten opleveren.

Meer verkeer naar je website

Iedere pagina die over een bepaald onderwerp gaat, wordt geïndexeerd in zoekmachines en wordt gevonden door internetgebruikers. Wanneer zij die artikels leuk vinden, kunnen ze er naar linken op Facebook, Twitter, LinkedIN, op hun eigen blog of website...

Op die manier kunnen je artikels bezoekers aantrekken van overal op het web. En hoe meer links je krijgt, hoe hoger je in Google komt. De kunst is dus om artikels te schrijven die relevant zijn voor jouw publiek, en waar mensen naar zullen linken. Dus niet zomaar wat reclame voor jezelf, maar waardevolle inhoud!

Meer professionele geloofwaardigheid

Wanneer mensen jouw website bezoeken en daar een relevant artikel van vandaag of enkele dagen geleden aantreffen, zijn ze zeker dat je bezig bent met jouw materie. Je maakt duidelijk dat je een specialist bent in je vak die iets te zeggen heeft.

Vaste website teksten kunnen ooit eens door iemand anders geschreven zijn, maar een blog kan je enkel schrijven wanneer je bezig bent met je vak en je echt iets te vertellen hebt. Dat voelen mensen, en die authenticiteit is bijzonder versterkend voor je reputatie.

Meer klanten

Omdat je meer bezoekers aantrekken die jou ook geloofwaardiger vinden, verhoogt ook de kans dat mensen je zullen aanspreken om ook iets voor hen te doen. Wat je daaruit leert kan dan weer de inspiratie van een blogpost worden, en ga zo maar door.

Een blog schrijven: valkuilen

Het grote gevaar bij het schrijven van een blog schuilt in de twee kanten van hetzelfde spectrum: er teveel of te weinig tijd aan besteden.

Teveel tijd aan je blog besteden

Je blog is niet je business. Als je teveel tijd op je blog zit, verlies je tijd die je kan doorbrengen met het tevreden stellen van je bestaande klanten. Sommige mensen bloggen wel puur voor het geld, maar als je nog niet eens begonnen bent is dat echt geen optie het eerste jaar. Begin klein!

Teveel in je blog investeren verhoogt ook onnodig je verwachtingen die je er zelf van hebt. Een blog is een aanvulling die klanten kan genereren. Maar deze klanten komen onrechtstreeks: ze leren je kennen en besluiten op een bepaald ogenblik dat jij de persoon bent die hen kan helpen. Dat kan je niet dwingen.

Klanten komen er sowieso, maar daarvoor moet je het niet doen. Het is een zijdelings resultaat van het doorgeven van je passie, niet het hoofddoel ervan.

Te weinig tijd aan je blog besteden

Verschijnt er te weinig materiaal op je blog, dan zal een website bezoeker mogelijks een negatieve indruk krijgen. Misschien denkt deze dat je eigenlijk gestopt bent, en dat je website een dode huls is. Als je dus geen tijd om een blog te schrijven of te laten schrijven, doe je het beter niet.

Als je één keer per week iets kan posten, is dat meer dan genoeg. Een foto, een bedenking, een interessant artikel dat je kort bespreekt. Het hoeft niet altijd een diep doordacht iets te zijn. De belangrijkste factoren zijn entertainment, en informatie.

Hoe kan je zonder teveel moeite een blog schrijven?

Een blog onderhouden gaat niet vanzelf. Ze valt of staat met regelmaat, en dat vraagt enige discipline. Je kan ook wel iemand anders de artikels laten schrijven als jij het materiaal aanlevert, maar dan begint het weer geld te kosten.

Er bestaan manieren om een blog vrij gemakkelijk te onderhouden. Wij raden bijvoorbeeld aan om dingen op te schrijven wanneer ze je invallen. Kom je van een klant, beurs of training en heb je een inzicht gehad? Schrijf het snel op, en publiceer het gelijk op je blog.

Een blogpost mag gerust kort zijn, een paragraaf of vier, met gewoon wat informatie en misschien een afbeelding. Dat hoeft niet langer dan vijftien minuten te duren.

Is een blog schrijven de moeite voor jou?

Als je bereid bent er wat tijd in te steken en je schrijft graag eens iets over hetgeen je mee bezig bent, betaalt een blog zichzelf dubbel en dik terug. Zeker als je op voorhand een sleutelwoordonderzoek doet, waarmee je weet over welke onderwerpen en in welke bewoordingen je kan schrijven om Google-bezoekers aan te trekken.

Bekijk de blogs van YourCoach, School voor Relaties, ZorgAndersTV en Bartenders-on-the-Road.

Wil jij ook een blog?

Als je vragen hebt over het installeren van een blog, contacteer ons voor meer informatie.

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in op de maandelijkse YourCoach nieuwsbrief.

Help ons groeien

Elke Share of Like telt!