Mindfulness en mediteren

Mindfulness en MediterenEr bestaat wel wat verwarring over wat mindfulness en meditatie nu precies zijn, en wat het verschil tussen de twee is. Door de verwarring is het ook onmogelijk de 'waarheid' errond te vinden, de gebruiker van mindfulness of meditatie bepaalt vrij de invulling ervan. Wat volgt is onze zienswijze, gereflecteerd in onze aanpak.

Meditatie stamt uit het hindoeïsme – boeddhisme en is gestoeld in die religieuze traditie. Het doel ervan is dan ook om een staat van een zekere spiritualiteit te bereiken. Wie mediteert, probeert het ego te overstijgen en eenheid met het universum te creëren.

Een andere interpretatie van meditatie is dat je bewust tijd opzij zet om iets goeds te doen voor jezelf. In essentie gaat het er vooral over dat je je geest even een adempauze gunt, dat je uit je hoofd gaat. Een vorm van mindlessness, gedachteloosheid. Je neemt afstand van het aardse, van het zintuiglijke, dat bedrieglijk en vergankelijk is, en maakt contact met het tijdloze en goddelijke in jezelf.

Je kan sportmeditatie doen, en ook muziek meditatie, gebedsmeditatie, ademhalingsmeditatie... en ook mindfulness meditatie. Maar daarover later meer.

Mindfulness gaat over aandacht, over in het hier en nu zijn. Het is een manier van zijn en leven. Het heeft tot doel je te helpen langetermijn, liefdevolle en gezonde beslissingen te maken.

Informele mindfulness is een houding. Je neemt je voor en oefent in het bewuster staan in wat je doet en denkt. Dat kan overal en altijd, je hoeft daarvoor ook geen tijd opzij te zetten. Het hangt niet samen met een spirituele beleving of contact met de eenheid van het universum.

Je blijft jezelf en wordt bewuster in wat je doet en denkt. Dit in plaats van een ego dat op autopiloot loopt en dat beslissingen neemt op basis van angst en schaarste. Je leert hoe misplaatst veel van je gedachten en handelingen zijn. Je ervaart je instinctieve programmatie en bent in staat die om te buigen naar langetermijn, gezonde beslissingen. Je kan mindful eten, minfdul in relatie gaan, mindful spreken, mindful werken enzovoort.

Formele mindfulness, of mindfulness meditatie, is een techniek waarbij je opzettelijk aandacht besteed aan wat er in het moment gebeurt. Je traint je aandacht, zoals je gewichten zou heffen. Je leert langer je concentratie te houden, en minder afgeleid te zijn. Je zoomt bewust in op bepaalde zaken en observeert ze zonder oordeel.

Je leert werkelijk aanwezig te zijn, zodat je op den duur niet meer instinctief reageert maar eerder bewust. Hier overlappen de concepten van meditatie en mindfulness elkaar.

Het is deze vorm van meditatie die wetenschappelijk onderbouwd is, in de zin dat ze de aandacht werkelijk verscherpt en onze veerkracht verhoogt.

Ademhaling: meditatie of mindfulness?

Wat dan als je de aandacht op de adem houdt – is dat meditatie of mindfulness? Dat hangt af van de intentie. Wil je je ego overstijgen en je innerlijke goddelijkheid realiseren, dan is het meditatie. Als je je geest probeert te trainen en gedachten niet-oordelend bekijken, dan is het Mindfulness Meditatie.

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in op de maandelijkse YourCoach nieuwsbrief.

Help ons groeien

Elke Share of Like telt!