Mindfulness training

Mindfulness training GentMindfulness is geen oplossingsgerichte techniek die stress en lijden doet verdwijnen. Wel kan je doorheen het programma psychologische flexibiliteit ontwikkelen om op een meer bewuste en misschien bevrijdende manier met jezelf, anderen en allerlei situaties te leren omgaan.

Mensen nemen vanuit verschillende beweegredenen deel aan een training: sommigen willen graag iets aan de kwaliteit van hun leven veranderen, meer genieten, zich vaker bewust zijn van de momenten zoals ze zich aandienen. Andere mensen zijn herstellende van een burn-out, voelen te vaak stress of weten niet meer hoe ze tijd voor zichzelf kunnen nemen.

Wat de aanleiding ook is, de deelnemers hebben met elkaar gemeen dat er een belletje is gaan rinkelen dat het misschien ook op een andere manier kan.

Over de mindfulness training

Samen oefenen in groep kan een positief effect hebben op het leerproces. Je voelt je gesteund of herkent ervaringen van andere deelnemers en daar kan je kracht uit putten.

Een basistraining mindfulness bestaat uit 8 wekelijkse sessies van 2,5 uur. We werken in een groep van min. 6 en max 12 deelnemers.

Een basistraining kost 320€, syllabus en audiomateriaal inbegrepen. Tijdens de training engageer je je om ook thuis te oefenen.

online formulier

Hoe wij onze mindfulness cursus aanpakken

Aan elke inschrijving gaat een intake vooraf. Op basis van het vertrouwelijke schriftelijke intakeformulier bekijken we samen of mindfulness iets voor jou is en of het moment geschikt is om een training te volgen. Zo kan het bijvoorbeeld aangewezen zijn om individuele begeleiding te volgen, eerder dan een groepstraining.

Een mindfulnesstraining is geen therapie. Het is een programma waarin je op een andere manier leert omgaan met de rollercoaster die het leven is. En oefenen is er een essentieel onderdeel van.

Onze mindfulnesstraining is geschikt voor iedereen die actief wil bijdragen aan het eigen welzijn. We gaan niet in op elkaars levensverhaal. Het is een training, geen therapie. Wel kan het horen van elkaars ervaringen met de oefeningen ondersteunend werken.

In deze oefeningen trainen we in aandacht.

We leren onder meer:

  • Ons gewaar te worden van ons lichaam en de signalen die het stuurt.
  • Op die manier onze persoonlijke grenzen te kennen en die te respecteren.
  • Stress herkennen en ontdekken dat we keuzes hebben tijdens stressmomenten.
  • Met de adem als anker een milde houding te ontwikkelen ten aanzien van de stroom van onze gedachten, emoties en lichamelijke gewaarwordingen.
  • Ons bewust te worden van wat we kunnen veranderen en te groeien in aanvaarding van wat we misschien niet kunnen veranderen.
  • Inzicht krijgen in onze energiegevers en energienemers en hoe die meer in balans kunnen worden gebracht.
  • Hoe we het geleerde kunnen integreren in ons dagelijks leven.

Wat je kan na onze opleiding mindfulness

Mindfulness is geen wondermiddel om al je problemen op te lossen. Maar het kan je onder andere wel de rust en veerkracht geven om er beter mee om te gaan. Steeds vaker worden wetenschappelijk onderbouwde positieve effecten genoteerd zoals:

  • Meer bewust zijn, scherpere aandacht en concentratie, minder piekeren en oordelen.
  • Meer ontspanning, toegenomen lichaamsbewustzijn, pijnvermindering.
  • Minder reactief op emotioneel vlak, meer bewust van emotionele patronen, meer gelijkmoedigheid.
  • Minder impulsief, meer bewust van manier van reageren, doeltreffender omgaan met stress, onrust en angst.
  • Meer zelfbewustzijn en zelfacceptatie,minder egogericht, meer verbonden met anderen, empathie.

Tekst: Sara Drieghe

online formulier

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in op de maandelijkse YourCoach nieuwsbrief.

Help ons groeien

Elke Share of Like telt!