YourCoach Café 13/12/12 – Nathalie Theys over ‘Mindful Eten’

Op donderdag 13 december mochten we de charmante Nathalie Theys ontvangen, die ons kwam onderhouden over Mindful Eten. Een voornamelijk vrouwelijk publiek zakte af naar de Zebrastraat.

Het werd een gezellige avond, met veel herkenbare momenten voor de deelnemers terwijl Nathalie haar eigen verhaal deed, en ook typische neigingen van onevenwichtige eetpatronen aan het licht bracht. Achteraf konden we naar goede gewoonte genieten van live jazz, en een ontspannen babbel in de prachtige Zebrabar.

Sfeerbeelden

Onze fotograaf Piet was er weer bij, en voorzag ons van mooie beelden die je kan bekijken in het album op Facebook:

Over Mindful Eten

We kennen ondertussen allemaal mindfulness. Dat lijkt van ver een beetje op meditatie, en komt erop neer dan je de zaken met bewuste aandacht doet. Je kan stilzitten en je gedachten observeren; je kan wandelen en op iedere stap letten; en je kan dus ook eten en je bewust zijn van iedere hap, iedere geur, iedere sensatie.

Een eerste aspect aan mindful eten is dan ook dat je stilstaat bij wat je eet, dat je bewust eet. Mensen die zich overeten doen dat voor een stuk onbewust: ze luisteren niet naar hun lichaam, en reageren instinctief op een neiging die niet met eten te maken heeft.

Nathalie gaf ons allemaal een stuk chocolade om te oefenen. In plaats van het in één keer op te slokken, mochten we het eerst gewoon vasthouden. We bekeken het langs alle kanten. Dan roken we eraan, en vulden onszelf helemaal op met de geur. Velen merkten op dat ze alleen al daardoor verzadigd raakten! Tenslotte mochten we ook een stukje proeven (een klein stukje) en dat helemaal op ons laten inwerken.

Dat is omdat er meer dan één vorm van honger bestaat. Volgens Nathalie wel zeven. Als je je andere vormen van honger kan bevredigen en het hap-slikgebeuren uitstellen, zal je ook minder eten.

Zo zat er een kok in de zaal, die kloeg dat hij niet meer at omdat hij altijd maar met eten bezig was. Door eigenlijk op alle manieren behalve het eten zelf verzadigd te zijn, had hij geen zin meer in eten. Dat is dan het omgekeerde probleem!

Het onbewuste stuk dat ons tot eten aanzet, is verbonden aan bepaalde leegtes in ons die we willen vullen. Een tweede aspect aan mindful eten is dan ook dat je je bewust wordt van wat je frustreert, onzeker maakt, achtervolgt…

Door je emotionele/onbewuste onverzadigdheden aan te pakken, werk je onrechtstreeks ook aan je eetgedrag.

Een derde aspect is dat we onze relatie met eten veranderen. Stop met diëten! Alles wat niet mag, wordt aantrekkelijk en daardoor wordt een dieet een lijdensweg. Probeer eerder eten vanuit overvloed te benaderen: je mag alles eten wat je wil.

Maar bij vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid. Als je mag eten wat je wil, is het jouw taak om enkel datgene te nemen dat je nodig hebt. Dat kan natuurlijk best lastig zijn.

Een tip van Nathalie was in dat geval even diep adem te halen, je ergens af te zonderen en de neiging om meer te nemen dan je nodig hebt te beschouwen. Zonder oordeel bekijken, aanvaarden en waar mogelijk, loslaten.

Volgende edities

In 2013 gaat een nieuw seizoen van YourCoach Café van start, met een hoop nieuwe sprekers over allerlei onderwerpen. Bekijk ze op de pagina van YourCoach Café.

Leave a Reply