YC Café 19/3/15: Laurence Verwee met ‘The Power of Books’

Op donderdagavond 19 maart ontvingen we Laurence Verwee van Yin Books en The Power of Books. Ze onderhield ons over de mogelijkheden van het uitgeven van een eigen boek. Een 20-tal ambitieuze auteurs vervoegden ons voor een gezellige avond.

Sfeerbeelden

Fotograaf Piet was er ook weer bij. Bekijk het album op Facebook:

Over het uitgeven van een boek

Laurence Verwee maakte na 30 jaar in de uitgeverswereld – ze werkte bij Lannoo waar ze aan de basis stond van honderden boeken – de overstap naar het zelfstandig uitgeven van boeken. Ze begeleidt mensen bij het schrijven, vormgeven, promoten en drukken van hun eigen non-fictie werk.

In die 30 jaar heeft ze de markt zien veranderen. De opkomst van het digitale, de veranderende verwachtingen van lezers, de toegenomen mogelijkheden om zelf te publiceren… De markt van boeken vandaag is ingrijpend anders dan nog maar 5 jaar geleden, en is nog steeds in beweging. Wie eraan denkt een boek uit te geven, moet hier rekening mee houden.

Laurence gaf een aantal opdrachten mee aan de hand waarvan je je beter kan voorbereiden en positioneren als je een boek wil uitgeven.

Opdracht 1: Welk probleem heeft je ideale lezer?

Veel succesboeken hebben goed begrepen wat het probleem van hun publiek is. Ze schrijven niet vanuit hun eigen positie, maar vanuit die van hun lezer. Ook de titel kan daarop afgestemd zijn. Wat wil een ambitieuze moeder die werken en opvoeden wil combineren, in de boekenwinkel vinden?

“7 opvoedtips”
“Geavanceerde moederschapstechnieken”
“Hoe je als moeder werk en kinderen combineert”

Je doelgroep moet dus heel specifiek zijn. Daarbij rijst vaak de vraag: maar verlies ik dan niet een hoop potentiële lezers? Ja en nee. Door té algemeen te zijn, trek je eigenlijk niemand aan. Er zijn al zoveel boeken, een beetje algemene info heeft niemand nodig. Mensen zoeken specifieke oplossingen op problemen. Anders gezegd: “If you’re talking to everybody, you’re talking to nobody.

Een tip van Laurence is te beginnen op je eigen markt, waar je bekend bent en je weg weet. Zo ook met het regionaal/internationaal aspect. De Engelstalige markt is misschien groter, maar als daar niemand op jou zit te wachten is er weinig kans dat je zal doorbreken. Begin waar je al slagkracht hebt.

Opdracht 2 – Welke talenten en unieke vaardigheden kan jij inzetten om tot een oplossing te komen?

In deze fase onderscheid je wat jij specifiek anders doet, van wat de rest biedt.

waarom vind jij/de lezer mij uniek?

Info uit boek is content voor blog

Zichtbaarheid wordt alsmaar belangrijker, iedereen kan naar buiten komen, blog inzetten om met expertise naar buiten te komen, social media gebruiken om blog te verspreiden naar de juiste mensen, social media vraagt creatieve aanpak, bv. cover via open source

Benoem drie thema’s die gerelateerd zijn aan je boekonderwerp

Opdracht 3 – Koppel producten en diensten aan jouw boek

Een boek staat niet op zichzelf. Je zal ook van het boek zelf niet rijk worden. Het is beter dat je daarnaast nog iets te bieden hebt. Bij een boek over stress kan het individuele begeleiding zijn, workshops… Bij een boek over eten kan het een restaurant zijn, catering diensten, specifieke voedingswaren…

Met andere woorden: Op welke manier zou je je lezer het best kunnen helpen nadat hij/zijn je boek doornam?

Hoe geef je nu een eigen boek uit?

Er zijn meerdere manieren om je boek uit te geven of gedrukt te krijgen. De voornaamste verschillen draaien om het doen in eigen beheer, of via een uitgeverij. Bij eigen beheer betaal je alles zelf, en blijven de rechten en opbrengst ook van jou. Bij een uitgeverij bestaan er allerlei variaties: je betaalt zelf, een stuk of niks; je behoudt een deel of weinig van je rechten en opbrengst. Niet dat je een boek moet uitgeven voor de opbrengst natuurlijk.

Een van de mogelijke voordelen van een uitgeverij is dat ze uitgebouwde marketingkanalen hebben, ze kunnen dus markten aanspreken die voor jou moeilijker te bereiken zijn. Maar dat is niet noodzakelijk zo.

Afhankelijk van hoe jij je project ziet, kan het dus op allerlei wijzen. Laurence kent de wereld goed en kan je begeleiden bij het maken van de juiste keuze.

Leave a Reply