Waarom we dingen uitstellen

Gelukkig Nieuwjaar! Met de tijd van de goede voornemens is het ook op zijn plaats om iets te zeggen over productiviteit. En met name over hoe je ze kan verhogen zonder ook harder te moeten werken. Maak van 2011 een productief jaar als nooit tevoren met deze achtdelige artikelenreeks.

Deel 1/8: Waarom we dingen uitstellen

Hoe vaak heb je het al niet gehad dat je vol goede voornemens aan je week begint, zwerend dat je je niet zal laten afleiden en dat je zal doorwerken? Om dan gefrustreerd vast te stellen dat je voor de zoveelste keer vandaag op Facebook zit, je emails aan het checken bent en dat je hopeloos achterligt op schema.

Hoe kan dat toch! Je wil met heel je hart gewoon doorwerken en dingen gedaan krijgen, en toch blijf je maar tijd verspillen. Welke duiveltjes zijn hier aan het werk?

1. We willen instant gratification. In de zetel liggen lijkt nu leuker dan te gaan lopen. Een koffietje drinken en uit het raam staren is gemakkelijker dan dat saaie rapport. Je mail of Facebook checken levert meer direct resultaat op dan het werken aan het project dat om een gedurige inspanning vraagt.

procrastination

2. We zijn bang. Misschien stellen je je werk uit omdat er een probleem of vraagstuk is dat nog niet is opgelost. Misschien heb je schrik dat je het niet zal kunnen, of dat je er dom uit zal zien. Het is soms veiliger om iets gemakkelijks te doen en het echte werk uit te stellen, dan worden we niet geconfronteerd met mogelijke gevolgen ervan.

3. We zijn geen kinderen meer. Toen we op school zaten, was er een leraar die over onze schouder meekeek en ons een uitbrander gaf wanneer het werk niet gedaan was. In sommige werkomgevingen heb je nu nog altijd zo’n baas. Onder dergelijke externe druk, hoe onaangenaam ook, heb je de neiging om het werk toch gedaan te krijgen. Als volwassene wordt je verondersteld dat zelf te kunnen, maar spijtig genoeg is dat vaak niet het geval.

4. We overschatten onze toekomstige zelf. Vaak stellen we dingen uit voor later omdat we denken dat we die dan wel gedaan zullen krijgen. De realiteit is vaak veel minder rooskleurig dan we verwachten. In een typische werksituatie blijven de meeste mensen zich bezighouden met dagdageljkse taken, en blijven die visionaire projecten waar ze eigenlijk van dromen maar in de la liggen.

We denken dat we later plots wel die persoon zullen zijn die de mooie projecten uit de la neemt en die extra uren eraan spendeert. Spijtig genoeg ben je later nog steeds geen goddelijke productieveling, maar dezelfde uitsteller van vandaag. Waarom zou er tenslotte ondertussen iets veranderd zijn? Stomme toekomstige zelf toch!

Onze toekomstige zelf is wellicht niet zo super als we ons soms inbeelden

Onze toekomstige zelf is wellicht niet zo super als we ons soms inbeelden

5. We willen teveel tegelijk veranderen. We kennen het allemaal: het moment waarop het teveel wordt. Je hebt net met veel moeite een deadline gehaald, en je zweert dat je dit keer definitief verandering zal brengen. Dus lees je een boek over time management dat je vraagt een compleet nieuwe manier van werken op te zetten. Vol enthousiasme neem je het er nog eens bij, en stelt dan vast dat het je meer moeite kost dan dat het je tijd uitspaart. Want nu heb je nog meer dingen aan je hoofd!

Hoe stop je met uitstellen?

In de volgende zes artikelen van deze reeks bekijken we manieren om onze interne luiaard aan te pakken, en geef ik je concrete productiviteitstips mee waaruit je kan kiezen om je werk efficiënter te maken.

PS 1: Heb je graag alles tegelijk? Ontvang de hele reeks in één handige gids. Klik hier om de productiviteitsgids te downloaden.

PS 2: Laat graag je commentaar na, al is het maar iets kleins: een blog is zoveel leuker als erop gereageerd wordt!

___

Tags: , , ,

7 Responses to “Waarom we dingen uitstellen”

  1. CED zegt:

    Nice, ik ben benieuwd naar t vervolg…

  2. Hera zegt:

    Eerst en vooral : een gezond en gelukkig 2011!

    Ik stel op het werk ook altijd een vervelende zaak uit, gewoon inderdaad omdat ik het niet echt kan. Maar ondertussen durf ik het niet meer vragen omdat ik al lang werd geacht dit te kennen én te doen!Er zit maar één zaak op : dit toe te geven en toch te proberen…
    Maar zo ’n “peptalk” doet wel deugd!Bedankt!

  3. […] Waarom we dingen uitstellen […]

  4. […] Waarom we dingen uitstellen […]

  5. […] gerust eens de andere artikelen in deze reeks, die onder andere bespreken waarom we dingen uitstellen, hoe je productiever kan worden, prioriteiten […]

  6. […] reacties 8 concrete tips voor email management | YourCoach op Waarom we dingen uitstellenTweets that mention 8 concrete tips voor email management | YourCoach — Topsy.com op 8 concrete […]

  7. […] management | YourCoach op Prioriteiten leren stellenEfficiënter omgaan met email | YourCoach op Waarom we dingen uitstellen8 concrete tips voor email management | YourCoach op Waarom we dingen uitstellenTweets that mention […]

Leave a Reply