Social Media Strategie – YourCoach Café met Veerle De Jaegher – 21 juni 2012

In augustus 2012 kan je iedere dinsdag bij YourCoach komen bijleren over e-mail marketing, twitter, SEO en LinkedIn. Lees meer op http://www.yourcoach.be/ontbijtsessies/

Op donderdagavond 21 juni 2012 mochten we Veerle De Jaegher ontvangen voor een lezing over social media en hoe je je strategie bepaalt. De meesten zullen het niet geweten hebben, maar terwijl sommige genodigden thuis bleven door de storm waren we eigenlijk onze intrede in de zomer aan het vieren.

Veerle onderhield ons over het hoe en waarom van social media. In haar aanstekelijke en gedreven stijl maakte ze duidelijk wat het nut, en de valkuilen van het medium zijn.

Social Media Strategie - Veerle De Jaegher

Sfeerbeelden

Naar goede gewoonte was onze fotograaf Piet aanwezig, die er op onnavolgbare wijze in slaagde de avond op de gevoelige plaat vast te leggen. Bekijk het album op Facebook:

Social Media Strategie - Veerle De Jaegher

Veerle De Jaegher - Social Media Strategie

Over jouw Social-Mediastrategie

Als je van plan bent om aan Social Media te beginnen, moet je absoluut een plan hebben. Zoals Veerle het zo treffend omschreef: ‘Anders is het alsof je naar de Delhaize gaat zonder lijstje. Dan loop je ook alle rekken af en word je overweldigd door alle leuke dingen die ze daar hebben. Daarbij komt nog dat Social Media niet als één Delhaize is, maar als een heel winkelcentrum.’

Vandaar dat je een aantal zaken moet bedenken vooraleer je begint.

  1. Waarom doe je het? Wat is je doelstelling met Social Media? Wat wil je bereiken? Bekijk de slides voor een aantal mogelijkheden.
  2. Wat wil je brengen? Denk even na over de onderwerpen die jij wil brengen. Welke zijn de 3 of 4 specifieke zaken die jij zal bespreken? Welke zijn je USPs? Als je het met deze stap moeilijk hebt, is het een goed idee eens een SWOT-analyse te doen van je business. Schrijf alle elementen op, en zoek naar samenhang. Welke uitdagingen en oplossingen zijn echt inherent aan jou en je zaak? Dat zijn ook je USPs.
  3. Waar breng je wat? De bekendste platformen zijn natuurlijk LinkedIn, Facebook en Twitter. Ieder platform heeft ook een eigen stijl en publiek. Welk deel van je boodschap ga je brengen op welk platform?
  4. Hoe? Eens je weet wat je waar wil brengen, is het kwestie van de specifieke inhoud daarop te plakken. Waar zal je ook je bronnen halen, als je niet alles zelf schrijft? Zorg voor goede ‘influentials’, mensen die inspireren in jouw vakgebied.
  5. Wanneer? Ook de timing en regelmaat zijn essentieel. Wanneer is jouw doelgroep aanwezig op het platform van jouw keuze? En als je ze begint aan te spreken, moet je ervoor zorgen dat de conversatie gaande blijft. Hiertoe kan je software zoals TweetDeck gebruiken om je uitingen te programmeren. Je hoeft dus niet alles op het moment zelf te doen, je kan het ook op voorhand instellen. Zo kan je ook pakweg een vakantie overbruggen!

Veerle was ook zo goed om haar presentatie met ons te delen. Hartelijk dank daarvoor! Je vindt hem hier:

PRESENTATIE voor YourCoach Café 21/06/2012 – Creër je eigen social media identiteit – Veerle De Jaegher

Nog een aantal Social Media Tips

Maximum 1/3 over jezelf. Natuurlijk doe je het voor jezelf. Toch bestaat een social media-conversatie uit meer dan reclame over jou en je diensten. Het gaat om het bieden van informatie uit jouw segment, zodat je een inhoudelijke meerwaarde bent voor jouw vakgebied. Je klanten zullen je trouwens zelf wel vinden als je iets interessants te vertellen hebt.

Ken je doelgroep. Wie wil je eigenlijk bereiken, en waar zitten die? Denk eens goed na over de mensen die je klanten zullen worden, en de verschillende hoedanigheden waaronder je ze kan bereiken (een manager kan tegelijk ook moeder, vriendin, sportieveling en boekenwurm zijn).

Begin hier en nu. Als je eraan wil beginnen, waarom niet hier? Deel dit artikel met je naasten. Je toont ermee dat je actief bent in Social Media, en je doet er ons een plezier mee. Kies zelf uit welk netwerk het meest gebaat zou zijn met deze informatie over Social Media, en deel het met hen. Denk wel even na over de timing (zie onder).

Social Media Tools

Veerle haalde enkele zaken aan die van nut kunnen zijn bij het uitbouwen van je eigen social media-activiteiten. Wij voegden er nog enkele toe die we graag zelf gebruiken. Weet jij er nog? Laat het ons weten!

  1. De oude versie (0.38.2) van Tweetdeck. Volgens insiders nog steeds de beste versie, waarmee je meerdere accounts op meerdere platformen (FB, LI én Twitter) tegelijk kan beheren, en je updates op voorhand programmeren. Onontbeerlijk!
  2. HootSuite doet ongeveer hetzelfde en ziet er nog lekker uit ook. De keuze is aan jou.
  3. Met Crowdbooster, Kred of PeerIndex kan je bekijken hoe je Tweets en FB Status Updates het gedaan hebben de laatste tijd, en hoeveel mensen je effectief bereikt hebt.
  4. Wil je weten hoe goed je het doet in Social Media? Met je Klout-score krijg je al een goed idee.

Nog Social Media

We kregen van redelijk wat deelnemers de vraag om over de specifieke platformen (Facebook, Twitter en LinkedIn) sessies te organiseren. Dat gaan we doen, waarschijnlijk deze zomer nog! Laat ons weten in welk platform jij geïnteresseerd bent en dan houden we je op de hoogte.

See you in september!

In september beginnen we aan een nieuw seizoen van YourCoach Café. Op 20 september komt Miebet Van Santen spreken over ‘Sociocratie’, op 25 oktober ontvangen we Annick Van Den Nest over ‘Neurowetenschappen en coaching’ en op 22 november komt Lisette Peulen met ‘Coachen in verbondheid’. Bekijk hier het volledige YourCoach Café-programma van najaar 2012.

Tags: , ,

6 Responses to “Social Media Strategie – YourCoach Café met Veerle De Jaegher – 21 juni 2012”

  1. Annick zegt:

    Hoi Tom en Benjamin,

    Bedankt voor de interessante avond gisteren. Heb heel wat bijgeleerd over social media. Ben zeker geïnteresseerd om jullie sessies te volgen deze zomer. Ik heb al een redelijke basis van Facebook, maar wil nog meer bijleren. De sessies over Twitter en LinkedIn interesseren me zeker ook. Vooral Veerle heeft me warm gemaakt voor Twitter. Benieuwd.

    Tot binnenkort.
    Groeten,
    Annick

  2. Bernard zegt:

    Cool ! ik sta op de website ! “bedankt om mij te tonen” :-)

    In elk geval, jullie korte, bruikbare workshop van gisterenavond smaakt naar meer ! Interessante thema’s, licht gebracht en in een gezellige sfeer, … zeer welkom na een zware werkdag.

    Nog van dat !
    Vg,
    Bernard.

  3. Anita zegt:

    Dag Tom en Benjamin,

    Dit was terug een heel geslaagde avond ! Zowel het informatieve gedeelte verzorgd door een heel gedreven madame als Veerle, als het het netwerkinggedeelte achteraf waren energiegevend. Ik schrijf de volgende afspraken alvast in mijn agenda. En zoals Benjamin zei gisteravond “nu moeten wij het wel 3 maanden uitzingen zonder YourCoach Café”. Ik kijk uit naar de zomerworkshop over “Twitter”. I’ll be there, that’s for sure.
    Hartelijke groet,
    Anita

  4. Benjamin zegt:

    Bedankt voor jullie fijne reacties!

    De Twitter en LinkedIn-sessies komen eraan – we houden je op de hoogte.

  5. Veerle De Jaegher zegt:

    fijne reacties! We zien jullie misschien terug op één van de workshops die vanaf vandaag gecommuniceerd worden!

    Met enthousiaste groet!
    Veerle

  6. Benjamin zegt:

    Inderdaad, je vindt ze hier: http://www.yourcoach.be/ontbijtsessies/

    Dinsdag 31 juli – Email marketing met Tom Hallez
    Dinsdag 7 augustus – Twitter met Veerle De Jaegher
    Dinsdag 14 augustus – SEO met Benjamin Ball
    Dinsdag 21 augustus – LinkedIn met Veerle De Jaegher

Leave a Reply