Archive for juni, 2015

YC Café – Michael Niclaus over ‘Beter omgaan met alcohol’

dinsdag, juni 23rd, 2015

Op donderdagavond 18 juni ontvingen we als laatste spreker van voorjaar 2015 de dynamische Michael Niclaus van De Beste Beslissing. Hij gaf ons zijn visie op alcohol, waarom het een goed idee is ermee te stoppen – en hoe je dat dan doet.

Een 30-tal mensen woonden de avond bij, en genoten van een drankje voorar en achteraf aan de uitsluitende non-alcoholische bar. Zijn vriendin en singer-songwriter Kim Van Kuyck bracht een muzikale intro. Een bijzonder sfeervolle afsluiter van het lenteseizoen!

Sfeerbeelden

Fotograaf Piet was er ook weer bij, je vindt zijn foto’s in het album op Facebook:

Michael Niclaus - Stoppen met alcohol drinken

Over beter omgaan met alcohol

Michael is 29 jaar en een ex-alcoholist. Hij schreef al vier boeken over zijn ervaringen, en over hoe jij zelf kan stoppen met drinken (of omgaan met iemand die drinkt). Hij geeft lezingen en begeleidt mensen individueel rond hun gebruik van alcohol. Ondertussen is dit ook al breder en geeft hij zijn filosofie over het leven, over de aanvaarding van zichzelf en verslavingen in het algemeen door.

Het grootste deel van zijn lezingen geeft hij momenteel aan jongeren tussen de 16 en de 18 jaar. Deze groep staat nog meer open om hierover te praten en te reflecteren, en verandering te brengen. Het is tevens de groep die in die periode een grote kans maakt om in contact te komen met alcohol.

Groepsvraag: “welke woorden komen bij jou op als je aan een alcoholist denkt?”

→ onverzorgd, zwak karakter, mensen van alle leeftijden, mensen boven de vijftig à zestig jaar, rode neus, zwak karakter, mager, dik, vermoeid, “clochard”-type.

Meest voorkomende elementen zijn de onverzorgde persoon, met een rode neus (verwijzing naar een clown). Michael’s beeld tot zijn 24ste was identiek hetzelfde, hij dacht dat een dronkaard iemand was die in de goot leefde en alles had verloren.

Vandaag denkt hij daar totaal anders over, de drempel ligt veel lager. Voor hem is het overduidelijk: één keer per week uitgaan en zat zijn betekent dat je een alcoholist bent.

Hij is bewust vrij extreem met zijn uitspraken over alcohol – hij wil de mensen aan het denken zetten.

Wanneer ben je alcoholist?

De grens tussen een gezellige drinker en een alcoholist is heel klein. Alles rond alcohol is vaak vaag. De filosofie hierrond verschilt voor iedereen. Michael schat dat 1 op de 5 mensen verslavingsgevoelig zijn (let wel: dit zijn geen wetenschappelijke cijfers).

Wanneer we over alcoholverslaving spreken dan denken we niet zozeer aan onszelf, maar verwijzen we snel naar mensen die we kennen.

Mensen worden verslaafd omdat ze het geluk buiten zichzelf gaan zoeken. Vandaar dat je je voortdurend vragen moet stellen om zo jezelf beter te leren kennen.

Groepsvraag: “wat doe je graag en waar ben je goed in?” maak een lijstje.

Heel veel mensen weten wel wat ze graag doen, maar hebben vaak schroom om toe te geven dat ze dit kunnen.

Groepsvraag: “wat deed ik supergraag in mijn leven tot mijn 12e?

Wat we graag deden wanneer we klein waren, zegt iets over de zaken die ons ook later zullen begeesteren.

Waarom zijn dergelijke oefeningen belangrijk? Hoe beter je jezelf kent, hoe kleiner je de kans loopt om verslaafd te worden in je leven.

Leading by example

Leading by example: ouders moeten zelf het voorbeeld geven aan hun kinderen. Je buitenwereld is een weerspiegeling van jezelf.

Als er iets op Michael’s pad komt, aanvaardt hij het en probeert hij dat op te lossen. Als je drinkt, veroordeel je jezelf heel sterk. Michael probeert zichzelf niet meer te veroordelen. Het stemmetje in jezelf dat zegt “gij kieken” moet je proberen te bekijken (naar kijken) zonder oordeel. Je kunt dit loslaten zonder er een oordeel aan te geven. Je moet hiervoor wel jezelf kennen en veel aan jezelf werken. Het is de kunst om de zelfveroordeling los te laten.

De snelheid om iets te aanvaarden zorgt er voor dat je gelukkig wordt. Signalen wil je vaak niet zien, ook al wijzen veel mensen je hierop. Op zijn 23ste had Michael een zwaar verkeersongeluk. Op zich was dit een overduidelijk signaal – maar blijkbaar onvoldoende. Zijn stopzetting met drinken was van korte aard en snel herviel hij… tot moment dat hij voluit in de media kwam en een telefoontje kreeg van zijn vader.

De hamvraag die een ommekeer bracht in zijn leven was de vraag van zijn vader: “Wat is je doel in je leven?”

Groepsvraag: “wat is jouw doel in je leven?”

Voor de mensen die op bovenstaande vraag het antwoord geven “gelukkig zijn” → “wat betekent dan voor jou gelukkig zijn?”

Wat is het doel in jouw leven? Ook je intuïtie en je buikgevoel volgen. Vroeger vond Michael het leuk om gedichten te schrijven. Nu heeft hij zijn doel neergeschreven in enkele pagina’s. Hij wil vooral bewijzen dat mensen hun leven kunnen veranderen.

Wanneer hij zijn doel had neergeschreven ging hij naar de biblio in Brugge op zoek naar boeken over alcoholisme. Tot zijn grote spijt vond hij in de bibliotheek amper 7 boeken! Maar een belangrijk werk dat voor hem de plotse wijziging heeft teweeggebracht was er wel bij: nl. Allen Carr (stoppen met drinken). Via dit boek heeft hij onmiddellijk zicht gekregen op de puzzel van verslaving – na het in één ruk uitlezen van het boel (6 uur) is hij effectief gestopt met drinken.

Nooit meer alcohol drinken

Denk jij voor jezelf?

Als mens denken we niet meer zo vaak voor ons zelf. Het wordt ons overal verteld wat we moeten doen, wat we moeten leren, wat we moeten laten… We denken wel dat we origineel zijn, maar vaak volgen we onbewust wat ons voorgekauwd is en doen we net als anderen die op dezelfde manier als ons ‘anders’ zijn.

Het is belangrijk om naar jezelf te luisteren, te luisteren naar je innerlijke kind, naar je ziel… Michael doet dit nu vooral zo, hij luistert naar zichzelf, en zit het niet goed dan doet hij maar iets anders.

Groepsoefening met de ballon: alles wordt in je hoofd gepompt, geblazen tot je ballon stevig gevuld is. Het is belangrijk om dit te kunnen loslaten, een mens moet elke dag zijn aangeleerde gedachten leren loslaten… En dan moet je je ballon maar zelf opblazen tot hij rond staat: met elke stevig adem die je in de ballon pompt kun je dan aan jouw eigen waarden en positieve actie denken (bvb. zoals Michael zegt: ik geef graag lezingen, ik ga geld verdienen via mijn voordrachten, ik ga nog veel boeken verkopen,…)

De kracht van gedachten

De kracht van onze gedachten is supersterk. De toepassing van de sleutel van Allen Carr kan je met alles gebruiken. Al het lijden van verslaving komt grotendeels uit onwetendheid. Allen Carr gaat niet uit van een ziekte maar vertrekt van iets positiefs.

Groepsoefening: Wat weten we als mens over alcohol? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de nadelen?

Voordelen: lekker en gezellig bij het eten, cultuurgebonden, genieten, groepsgevoel, vervanger van drugs, ontspanning, zelfvertrouwen,….

Nadelen: hoofdpijn, kater, tijdverlies, geldverlies, slapeloosheid…

Wat we denken als mens wordt werkelijkheid (self fulfilling prophecy). Wat we denken over alcohol zit aldus in ons onderbewustzijn. Die gedachten worden aldus werkelijkheid.

Goesting om te drinken heeft niets met alcohol te maken.

Michael overloopt de lijst met voordelen om telkens te duiden dat geen echt voordeel is en dat we het zo willen horen, denken, voelen als een vorm van uitvlucht.

Vb. superlekker bij het eten: denk eens aan de eerste keer dat je een glas wijn dronk als kind, of je eerste pint – was echt niet lekker! Je moet het leren drinken. Is het dan eerder wennen aan de smaak?

Vb. gezelligheid: Ook nu in deze lezing was het gezellig en er was geen alcohol. Je kan je afvragen waarom er alcohol moet zijn om gezelligheid te hebben. Waarom kunnen mensen het niet gewoon zonder? Welke verantwoordelijkheid wordt hier afgeschoven? En kan je dan nog oprecht blij zijn, als je er zelf niet helemaal was?

We zijn zelden verslaafd aan een product, we zijn vooral verslaafd aan de gedachten over een product.

Zolang je een voordeel ziet in een product dan blijft de verleiding groot. Door een andere vraag te stellen, kan alles veranderen. Door het perspectief te veranderen, krijg je een totaal ander beeld.

Be the change you want to see

Michael wil een rolmodel zijn, een voorbeeld te zijn zodat anderen hem gaan volgen. Doordat hij zelf gestopt is met drinken zijn veel mensen rondom hem bewuster gaan nadenken over alcohol en zo ook zijn sommigen gestopt met alcohol. Nu geniet hij op andere wijze van het leven: yoga, lopen, leren, lezen,… Voor hem zijn al de zogenaamde voordelen van alcohol losgelaten – in plaats van niet meer mogen drinken wordt het voor hem niet meer ‘willen’ drinken.

Michael is zich in andere zaken gaan verdiepen en zo is hij zelf veranderd. Als je op de juiste lijn zit met jezelf, dan gebeuren ‘rake’ goede dingen. Kortom, stop met weglopen en leef naar je passie toe!

Literatuurlijst over alcohol en verslaving

Een aantal werken die Michael aanhaalde:

Allen Carr – Stoppen met alcohol
Jan Geurtz – De verslaving voorbij
Eckhart Tolle – De kracht van het NU

En natuurlijk Michaels eigen boeken en audioprogramma.

 

– Verslag met dank aan Jürgen bij Aikya

YourCoach Café met Patricia Wouters over ‘Verlieskunde in Coaching’

woensdag, juni 17th, 2015

Op donderdagavond 21 mei 2015 vervoegde Patricia Wouters ons. Ze bracht een workshop rond Verlieskunde in Coaching. Hoe ga je als coach om met verschillende instanties van verlies, en de verwerking ervan? Een onderwerp dat onvermijdelijk op het pad van de coach komt, we waren dus heel nieuwsgierig!

*** Het viel zodanig goed mee dat we besloten om in het voorjaar van 2016 samen met Patricia een driedaagse Masterclass Verlieskunde in Coaching te organiseren. Lees er hier meer over! ***

Sfeerbeelden

Zoals gewoonlijk namen we wat sfeerbeelden. Bekijk hier het album op Facebook:

patricia wouters verlieskunde in coaching

Over verlieskunde in coaching

Verlies kan je op verschillende manieren invullen; we denken niet alleen aan het verlies van nabestaanden, vrienden en kennissen, maar ook aan het verlies van een job, het verlies van een woning bij verhuis… Bij verlies is het belangrijk om de nodige handvaten te hebben zodat je er juist mee kan omgaan.

Patricia heeft al 15 jaar ervaring met verlieskunde. Ze komt uit de psychosociale sector en werkt momenteel als coach, grotendeels rond verlies. In Nederland is verlieskunde vrij bekend, zelfs in bedrijven. Daar geeft ze ze trainingen waar mensen door herstructureringen rouwen door verlies van collega’s, verantwoordelijkheden, bekende omgeving…

Iedereen rouwt wel eens

“Homo bulla est”. De mens is maar een zeepbel, schreef Erasmus. Zo kwetsbaar is een mensenleven. Eén prik en klap… een leven, relatie, fase is voorbij. Alles is op een fractie van een seconde anders dan voorheen.

Aan verlies kunnen haakjes zitten. Bijvoorbeeld een persoon die een miskraam heeft gehad en bijkomend nadien vaststelt in het leven dat ze geen kinderen meer kan krijgen. Of wanneer je bij een verlies van een geliefde dit ook zelf moet gaan melden aan de familie.

Iedereen heeft wel ‘iets’ in die rugzak zitten. De vraag is: “Waar raakt dit me nu?” Iedereen heeft zijn eigenheid in omgaan met verlies en rouw en die wordt in deze situaties telkens aangeraakt.

Vroeger werd trouwens meer tijd gemaakt om te kunnen rouwen. Vandaag wordt al te vaak vergeten dat je er niet alleen voor staat. Kijk maar eens rond in je netwerk, stel je even de vraag waar je terecht kan, bij wie kan je steun vragen/krijgen.

Rouwen zonder het te weten

Mensen met klachten die door de arts niet geplaatst kunnen worden hebben soms een connectie met oude onafgewerkte kwesties. Zaken uit het verleden die nog steeds last veroorzaken. We weten dat onze gevoelens en gedachten ook een fysieke weerslag hebben: ze zetten zich vast in ons lichaam.

Daarom is het belangrijk dat je af en toe even terugkijkt naar je leven, naar je eigen weg en de momenten die je kan plaatsen ook de nodige ruimte ervoor geeft.

Zo gaf Patricia het voorbeeld van een klant die door de geur van bloemen steeds onbewust belandde bij de kist van haar moede. Daar stonden toen héél veel bloemen bij, en de geur van bloemen bracht steeds ‘ – onbewust de link in haar hoofd op gang. Omdat ze nu boven een bloemenzaak woonde en steeds de geur van bloemen als prikkels ervoer, ontstonden zelfs fysieke klachten die aanvankelijk niet te duiden waren. Tot het traject via de coach samen werd doorlopen en zo de link tussen de geuren en het verlies van haar moeder werd gevonden.

Soorten verlies

Er bestaan allerlei soorten verliezen. Patricia werkt met het Bio-psychosociaal model van ‘De Mönninck’. In dit model treffen we vormen van verlies aan in 3 gebieden: biologisch (lichaam bvb. bij het verlies van lichaamsdelen of vitaliteit) – psychologisch (psyche bvb. bij verlies van zelfvertrouwen of gevoel van veiligheid) – sociaal (huis& haard, school&werk, relaties en ouderschap).

Opvallend is dat in dit model heel veel aspecten te vinden zijn in het sociale (opvallend groter deel). Veel van onze vormen van verlies zijn dus gerelateerd aan anderen.

Soorten impact van verlies

Er bestaan verschillende soorten impact bij verlies:

1ste graadsimpact: feitelijke impact – amputatie van een been.

2de graadsimpact: betekenis – dat ik niet meer kan lopen zoals voorheen, dan ik niet meer vanzelf kan lopen en verplaatsen.

3de graadsimpact: persoonlijk – stel een topsporter: zijn toekomstperspectief, zijn identiteit, zijn omgeving, zijn milieu, zijn sociaal leven – we merken hier meerdere en verschillende lagen.

Zo kunnen we bij burn-out ook spreken van rouw. Mensen die een burn-out gehad hebben worden geconfronteerd met het feit dat ze voorheen in hun leven keiharde werkers waren en nu plots voelen dat dit niet meer lukt. Hier merken we verlies van identiteit en verlies van toekomstperspectief. Dat heeft impact!

De cirkels van hechting en verlies

Verlies is de waarneming dat een geliefd onderdeel van ons leven beëindigd wordt.

Rouwen is de prijs die we betalen voor hechting
en wijst dus ook op ons vermogen een liefdevolle,
persoonlijke band aan te gaan met anderen.

Vaak merken we bij veel mensen dat ze bij verlies de houding aannemen van ‘ik heb afscheid genomen en ik ga gewoon nieuw contact maken’. Een houding die functioneert als een soort sluiproute.

Een bedrijf dat afscheid heeft genomen van een voorgaande structuur heeft meestal een nieuwe aanpak, een nieuw logo, nieuwe bureaus, nieuwe flexplekken, enz… De organisatie verwacht dan dat mensen gewoon opnieuw contact maken.

Bij mensen echter leidt dit tot een uitholling van hetgeen volgt. Wanneer het oude niet is afgesloten, komt er ook geen werkelijke ruimte voor iets nieuws.

Hoe ga je nu om met verlies?

Hoe kan een mens nu goed rouwen? Hoe doe je dat precies? Er bestaan hiervoor verschillende modellen en het één is al wat beter dan het andere. Je gaat als coach bij verlies op zoek naar daar waar de pijn zit.

Er bestaan verschillende manieren om het rouwproces in kaart te brengen. Zo is er het bekende model van Kübler-Ross. Patricia legde ons uit dat dit eigenlijk een verouderde manier van kijken is naar rouw. Dit zijn goede handvaten maar zeker geen absolute waarheden. Maar wat dan wel?!

Vanuit het bekende duaal procesmodel bekijk je rouw een slingerbeweging waarbij jij als begeleider de slinger visueel kan laten bewegen van de kant van verlies naar de andere kant van herstel. Je laat de klant die beweging liefst zelf doorlopen.

Belangrijk is dat de klant diens verlies op een andere wijze kan vasthouden, in plaats van los te laten. Er zijn 9 niveaus waarop kan gewerkt worden: cognitief, gedrag, lichaam, expressief, emotioneel, praktisch-materieel… Vaak geeft de coach de opdracht aan haar klant om op één of andere manier vorm te geven aan het verlies. Ze gaan daarbij samen op zoek naar wat bij de klant werkt.

Op dat moment wordt het voor allebei duidelijker, je kan het beter verwoorden en bepaalde zaken benoemen. Door samen met de klant naar de pijn te gaan zoeken wordt het allemaal héél ‘voelbaar’. Je klant voelt zich duidelijk gehoord, gezien en serieus genomen.

Een aantal manieren die regelmatig aan bod komen:

Gevoelens afschrijven. Je schrijft de dingen neer die je beleeft en voelt. Dit is een redelijk cognitieve interventie, en dat werkt niet voor iedereen.

Een herinneringsboek. Dat is een boek/schrift met foto’s van de geliefde, woorden, tekeningen… kortom alles wat nodig is om de herinneringen op te roepen. En als het moment van verdriet te sterk is kan het boekje genomen worden, rustig mijmerend de mooie momenten opnieuw voelen en herbeleven.

Een schilderij; muziek maken; gedichten schrijven… allemaal op het niveau van expressie.

Wil jij leren coachen rond verlies?

Om meer te weten te komen over dit onderwerp kan je de driedaagse Masterclass Verlieskunde in Coaching volgen. Tijdens deze tweedaagse komt Patricia Wouters zelf naar de Loft om coaches praktische tools en handvaten mee te geven om om te gaan met verlies.